مضرات آب سرد

مضرات آب سرد

مضرات آب سرد ،مضرات آب سرد برای کبد،مضرات آب سرد کن،مضرات اب سرد برای معده،مضرات آب سرد نوشیدن،مضرات اب سرد استخر،مضرات اب سرد در افطار،عوارض اب سرد،عوارض آب سرد برای بدن،مضرات دوش آب سرد،آب سرد برای کبد مضر است،عوارض اب سرد برای کبد،مضرات آب سرد کبد چرب،مضرات نوشیدن آب خیلی سرد

مضرات آب سرد

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد مضرات آب سرد صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.آب سرد سبب تسکین عطش صادق می‌شود و آن را برطرف می‌کند. از خصوصیات آب سرد می‌توان تقویت معده، افزایش اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات و رطوبت بخشی بدن است؛ ولی مصرف زیاد آب سرد هم مشکل ایجاد می‌کند که مصرف بیش از حد آب سرد سوءمزاج سرد را بروز می‌دهد، اعصاب دچار اختلال می‌شود. آب جوشیده سرد شده نفخ کمتری ایجاد می‌کند ولی بهتر است که گرم مزاج ها آن را مصرف نکنند. آب حاصل از آب شدن برف و یخ مضر است و بهتر است که برای سرد کردن آب، یخ داخل آب ریخته نشود و یخ آب شود که آبی که حاصل آب شدن یخ باشد برای بدن بسیار مضر است و بهتر است که یخ درون ظرفی باشد و ظرف آب در تماس با یخ قرا گیرد تا یخ با آب مخلوط نشود.

مضرات آب سرد خوردن در طب سنتی

عضو هیئت مدیره انجمن طب سنتی ایران هشدار داد: مصرف آب خیلی سرد( همراه با یخ زیاد)، منجر به ضعیف شدن تدریجی کبد و در نهایت بروز کبد چرب می شود. دکتر مامک هاشمی ضمن اعلام این خبر گفت: در واقع از زمانی که یخچال های فریزر و استفاده از یخ افزایش یافت به همان میزان نیز ابتلا به کبد چرب هم بیشتر شد. وی در خصوص دیگر مضرات آب خیلی سرد همراه با یخ زیاد گفت: مصرف آب خیلی سرد منجر به ناباروری و ضعف قوای جنسی می شود و بر اعصاب و روان نیز تأثیرات بدی می گذارد. متخصص طب سنتی با اشاره به این که آب باید به اندازه عطش نوشیده شود نه بیشتر گفت: برخی افراد که خود را مجبور به خوردن آب زیاد می کنند دچار ضعف در معده و دیگر اعضای بدن می شوند. وی توصیه کرد: آب نباید ناشتا نوشیده شود زیرا بر خلاف تصور عموم، مضرات آن بیشتر از مزایای آن نیز می باشد. هاشمی گفت: شب ها نباید آب به صورت ایستاده میل شود و در صورت تشنگی و بیدار شدن از خواب نیز به علت سردی بدن برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه گوارش نباید حجم زیادی آب نوشید.

مضرات آب سرد برای سیستم گوارش

نوشیدن آب یخ می تواند به ناراحتی و درد معده و حالت تهوع منجر شود. زیرا دمای پایین باعث جمع شدن رگ های خون می شود. عوارض دیگر مصرف زیاد آب یخ جمع شدن معده است؛ به طوریکه سفت می شود و نمی تواند به طور مؤثر غذا را هضم کند.

مضرات آب سرد روی طحال

نوشیدن آب سرد بعد از غذا موجب ایجاد خلط اضافی در بدن می‌شود، که منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌گردد، و سرماخوردگی و بیماری راحت‌تر می‌گردد. هرچند تاثیراتش اندک است اما فردی که ساختار بدنی ضعیفی دارد، نوشیدن آب سرد می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

آب سرد و کاهش انرژی بدن

اگرچه نوشیدن آب یخ می تواند باعث سرحالی شود اما درواقع باعث تخلیه انرژی در درازمدت می شود. زیرا بدن برای گرم کردن آب و رساندن آن به دمای معتدل نیاز به مصرف کردن انرژی اضافه دارد.

تشدید بیماریها از مضرات آب سرد خوردن

آب سرد می‌تواند علائم آسم را در بچه‌ها تشدید کند. تحقیقات نشان داده 7.6 درصد از شرکت‌کنندگان بعد از نوشیدن یک لیوان آب سرد، سردرد داشتند و این درصد با توجه به درنظرگرفتن داشتن سابقه میگرن بالاتر هم رفته بود.

مضرات آب سرد برای گلو

 همانطوری که در فصل های سرما دچار گرفتگی سینوس ها یا آبریزش بینی می شوید. خوردن آب سرد می تواند باعث تحرک گلو شود. در واقع بدن در واکنش به هوا یا مایعات سردی که وارد آن می‌شوند. به تولید مخاط که یک مرطوب‌کننده طبیعی است، اقدام می‌کند. با این تفاوت که هنگام نوشیدن آب سرد، این واکنش غیرضروری باعث ایجاد مخاط اضافی در نای، تحریک گلو و گاهی دردناک شدن آن می‌شود. پس نتیجه می گیریم آب سرد برای گلو هم مضر است.

بر هم خوردن دمای طبیعی بدن از مضرات آب سرد خوردن

در هر فرصتی که قبل، حین و یا بعد از غذا یک لیوان آب تگری می‌نوشید یک شوک بزرگ به متابولیسم یا سوخت‌وساز بدنتان وارد می‌شود. در واقع متابولیسم بدن همیشه به‌طور طبیعی دنبال دمایی نرمال برای رسیدگی به وظایف خود است. زمانی که آب یخ می‌خورد، بدن به‌جای اینکه از انرژی دریافتی از غذاها برای تأمین نیازهای ارگان‌های بدن استفاده کند برای تنظیم و نرمال کردن دمای خود استفاده می‌کند.

حساسیت دندانی از مضرات آب سرد خوردن

زمانی که در حال خوردن غذا هستید سعی کنید به هیچ عنوان نوشیدنی داغ یا خیلی خنک نخورید. همچنین حواستان به گرم و سرد شدن دهانتان به‌واسطه‌ی خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد در پی همدیگر باشد. با انجام این کار نادرست مینای دندان حساس شده و زمینه برای ایجاد حساسیت و دندان‌درد و حتی میگرن مهیا می‌شود. اجازه دهید نوشیدنی‌تان از حالت خیلی خنک و تگری در بیاید و بعد آن را بنوشید.

رقییق شدن اسید معده از مضرات آب سرد خوردن

اسید معده‌ای که توسط بدن و برای هضم غذاهای مصرفی تولید می‌شود بسیار متعادل و مناسب این کار است. اگر بعد از غذا آب یخ میل کنید اسید معده رقیق شده و تأثیر هضم‌کنندگی آن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه معده برای تجزیه کردن غذاهای مصرف شده دچار مشکل می‌شود. از آن بدتر اینکه این مواد غذایی در معده باقی می‌مانند تا اسید رقیق‌شده به حالت اول برگشته و بتواند وظیفه‌ی خود یعنی تجزیه‌ی غذاها را به‌درستی انجام دهد. در این مدت زمانی که مواد غذایی در معده تلنبار می‌شوند زمان کافی برای اکسید شدن و تولید باکتری‌هایی که باعث معده درد می‌شوند وجود دارد.

مضرات آب سرد برای ضربان قلب

نوشیدن آب یخ باعث کاهش ضربان قلب می شود. ضربان قلب کند می شود تا این که دوباره دمای بدن به تعادل برسد.

شوک به بدن از مضرات آب سرد خوردن

اکثر محققان بر این باورند که با توجه به دمای۳۷ درجه سانتی گراد بدن انسان در حالت عادی و دمای آب یخ که معمولا صفر درجه سانتیگراد است؛ با نوشیدن آب یخ دمای بدن انسان به طور ناگهانی تغییر نموده که این امر باعث آسیب های فراوانی به بدن می شود. نوشیدن آب یخ موجب شوک بزرگ به متابولیسم یا سوخت‌وساز بدنتان می شود. در واقع متابولیسم بدن همیشه به‌ طور طبیعی دنبال دمایی نرمال برای رسیدگی به وظایف خود است. زمانی که آب یخ می‌خورد، بدن به‌ جای آنکه از انرژی دریافتی از غذاها برای تامین نیازهای ارگان‌های بدن استفاده کند، برای تنظیم و نرمال کردن دمای خود استفاده می‌کند.

مضرات ریختن آب سرد در چای

بر طبق تحقیقات انجام شده در مورد مخلوط کردن آب سرد و گرم با یگدیگر ، می توان گفت که مدرک قطعی در مورد ضرر ترکیب آب و سرد و گرم در دست نبوده و در ظاهر می توان گفت که مشکل خاصی ایجاد نمی کند. به طور کلی می توان گفت که مخلوط آب سرد و گرم ، تقریبا ایمن است. با این حال زمانی که آب سرد را در چای داغ می ریزید، ممکن است شکست سلولی کمی ایجاد شده و در صورت وجود آلاینده در آب داغ، مواد سمی آزاد شود.بهتر است چای داغ، کمی سرد شده و سپس آن را مصرف کنید. در انگلستان و کشور های آسیای جنوب شرقی، چای را با یخ مصرف می کنند. اما این نکته را به خاطر بسپارید که نوشیدنی ها یا هر نوع ماده غذایی دیگر را در حالت معمول و متداول آن استفاده کنید تا از هر نظر در مورد ایمنی آن ها اطمینان داشته باشید.

احساس خستگی از مضرات آب سرد خوردن

از آنجایی که با نوشیدن آب یخ بعد از غذا، انرژی دریافتی بیهوده صرف هضم غذا و همچنین بازگرداندن دمای بدن به حالت عادی می‌شود فرد احساس خستگی می‌کند و میل زیادی به خوابیدن یا حداقل استراحت کردن دارد. در واقع نوشیدن یک لیوان آب یخ باعث ایجاد خستگی جسمی و سستی و کسالت روحی می‌شود. توجه داشته باشید که گوارش یا هضم نامناسب غذا بدون اینکه متوجه باشید روی وضعیت روحی روانی‌تان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

مضرات آب سرد بر کبد

دکتر مجید انوشیروانی گفت: کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است، سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند و یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود. وی مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد را موجب سرد شدن کبد دانست و ادامه داد: کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند. این متخصص تشریح کرد: مصرف سرکه، آبغوره، سایر ترشی‌های خانگی و خوراکی‌های سرد نظیر ماست، دوغ ترش، خیار، کدو و غیره همچنین نوشیدن مایعات سرد نیز به تدریج موجب سرد شدن کبد می‌شود. انوشیروانی در رابطه با چرب شدن کبد سرد گفت: با سرد شدن کبد مقدار تولید صفرا کم و غلیظ تر می‌شود که به دنبال آن مقدار ترشح صفرا نیز کاهش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: این صفرای غلیظ به کندی در مجاری صفراوی حرکت می کند و به دنبال آن، انسداد نسبی در این مجاری رخ می دهد که در این مرحله در سونوگرافی کیسه صفرا ممکن است «لجن صفراوی» گزارش شود که خود مقدمه ایجاد سنگهای صفراوی است. این متخصص طب سنتی انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده را از عواملی دانست که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و اظهار کرد: در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود. به گفته وی یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمرۀ عاملی است که در پیدایش کبد چرب دخیل است.

مضرات آب سرد برای یبوست

آشامیدن آب هم دمای اتاق به دستگاه گوارش کمک می کند، درحالی که مصرف آب یخ باعث یبوست می شود. ماده غذایی که ازدستگاه گوارش می گذرد، منجمد و سفت می شود. این در حالی است که روده ها منقبض می شود ودر دفع کردن مدفوع مشکل ایجاد می کند.

سردرد از مضرات آب سرد

همان گونه که خوردن بستنی باعث یخ زدن مغز می شود ، خوردن آب یخ نیز همین حالت را ایجاد می کند. آب یخ باعث می شود خیلی از عصب های حساس ستون فقرات عکس العمل مناسب نداشته باشد این پیغام سریع به مغز منتقل می شود که این امر به نوبه خود باعث سردرد می شود.

افزایش چربی از مضرات آب سرد خوردن

این فرضیه که با مصرف بالای آب سرد بدن بیشتر کار می کند و درنتیجه کالری بیشتری می سوزاند صحیح نیست. چون دمای بدن در سرما باعث سفت شدن و یخ زدن چربی می شود، درنتیجه هضم آن مشکل تر می شود.

دندان درد از مضرات آب سرد خوردن

یکی دیگر از مضرات خوردن آب سرد دندان درد است حتمان با این مشکل خودتان مواجعه شده اید. آب سرد باعث اسیب شدید دندان می شود مخصوص اگر دندان های پر کرده یا عصب کشی کرده داشته باشید.

مشکل در آبرسانی به بدن از مضرات آب سرد خوردن

از دیگر مضرات خوردن آب سرد مشکل در آبرسانی در بدن است. آب سرد باعث کند شد آب رسانی در بدن می شود. حال چرا بخاطر اینکه که بدن باید قبل از استفاده از این آب دمای آن را به دمای متعادل برساند. تنها استثنا در این زمینه دوندگانی هستند که به نظر می‌رسد از تاخیر در مکانیسم آبرسانی به بدن سود می‌برند، زیرا این حالت باعث می‌شود در طول یک دوی طولانی‌مدت سطح آب بدن حفظ شود.

نکاتی در مورد آب خوردن

_ صبح که از خواب بیدار می‌شوید یک لیوان آب با دمای محیط بنوشید. _ چند قطره آب لیموترش به این آب اضافه کنید تا به‌خوبی رفع عطش کند. _ با توجه به وزنتان هر روز و به‌طور مرتب آب بنوشید. _ از نوشیدن آب خیلی سرد و یا نوشیدنی خیلی داغ بپرهیزید. _ آب برای بدن لازم است و نمی‌توان چای یا قهوه را جایگزین آن کرد. _ در طول روز و در فواصل مناسب آب بنوشید تا از پر شدن مثانه یا احتمال حالت تهوع به دلیل نوشیدن آب زیاد جلوگیری شود. _ بلافاصله قبل و بعد از غذا آب ننوشید. اگر تمام موارد ذکر شده را به‌خوبی رعایت کنید گام بزرگی در جهت حفظ سلامت بدن خود برداشته‌اید.

بیشتر بخوانید : آبغوره ♥ آب پنیر ♥ آب نارنج

اوردوز

اوردوز

اوردوز ،اوردوز چیست،اوردوز 2،اوردوز ۲،اوردوز ویتامین D،اوردوز عکس،اوردوز استامینوفن،اوردوز پروپرانول،اوردوز تریاک،اوردوز ٢،معنی اوردوز چیست،بیماری اوردوز چیست،علت اوردوز چیست،علائم اوردوز چیست،درمان اوردوز چیست،داروی اوردوز چیست،معنی کلمه اوردوز چیست،منظور از اوردوز چیست،نشانه های اوردوز چیستاوردوز عکس بازیگران،سایت عکس اوردوز،عکسهای اوردوز،اوردوز استامینوفن کدئین

اوردوز

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد اوردوز صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.مصرف بیش از حد، بیش‌مصرفی (واژه مصوب فرهنگستان) یا اُوِردوز (به انگلیسی: Overdose) به استفاده از دارو یا مواد مخدر یا مواد دیگر، در مقادیر بزرگتر از توان متابولیک بدن گفته می‌شود. در بیش‌مصرفی ممکن است بدن به حالت سمی درآمده یا مرگ را منجر شود.

اوردوز چیست

اوردوز (overdose) یا مصرف بیش از حد، وضعیتی است که طی آن میزان زیادی مواد مخدر مصرف شده و باعث مسمومم شدن بدن و یا مرگ می شود. اوردوز در دو حالت اتفاق می افتد: اول در حالتی که میزان زیادی مواد مخدر در یک نوبت مصرف وارد بدن شود، و دوم در حالتی که در یک دوره زمانی به طور دائم مواد مصرف شده و اثرات آت در بدن باقی بماند. مواد مخدر غیر قانونی که مصرف بیش از حد آنها موجب بروز اوردوز می شود معمولا عبارتند ازهروئین، کراک، کوکائین، الکل، آرامبخش ها، و داروهای غیر مجاز. معمولا در شرایطی که مواد مصرف شده مقدار زیاد، و درجه خلوصی بالاتر از حد انتظار فرد داشته باشد و پس از یک دوره عدم مصرف و یا به صورت همزمان با سایر مواد مانند الکل استفاده شود خطر بروز اوردوز بیشتر می شود. میزان مقاومت بدن فرد در برابر اوردوز به سن، وضعیت سلامتی، نحوه مصرف مواد و… بستگی دارد. در صورتی که بدن فرد قادر نباشد تا سموم وارد شده به بدن را تصفیه و یا دفع کند، دچار حالت اوردوز شده و می تواند منجر به خطرات شدید و یا مرگ شود. اوردوز صرفا مخصوص افراد معتاد و یا مصرف کنندگان حرفه ای نیست؛ بلکه افراد تازه کار و کسانی که برای اولین بار مواد مصرف می کنند نیز ممکن است به این حالت دچار شوند. برای مثال بدن فردی که برای اولین بار اقدام به تزریق هروئین می کند، مقاومت چندانی در برابر مواد نداشته و ممکن است با دزهای کم نیز دچار عارضه مصرف بیش از حد شود. اوردوز همیشه به صورت اتفاقی نبوده و گاهی ممکن است از روی عمد رخ بدهد. مثلا افرادی که دچار افسردگی و ناامیدی شدید هستند و قصد خودکشی دارند، میزان زیادی مواد مخدر را به بدن خود تزریق می کنند تا دچار اوردوز و مرگ شوند. اکثر کسانی که دچار اوردوز می شوند معمولا بعد از ٢ الی ٣ ساعت پس از تزریق هروئین می میرند، به خصوص در شرایطی که مواد دیگری مانند الکل یا متادون نیز به طور همزمان با تزریق مصرف شود چراکه مواد مخدر بلعیده شده به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز دارند. اوردوز ناشی از مصرف مواد مخدر کند کننده بدن مانند هروئین باعث بروز بی خوابی، تنفس کوتاه و سطحی، و یا حتی بی هوشی می شود. در حالی که مواد مخدر تحریک کننده مانند کوکائین، باعث هیجان بیش از حد، افزایش ضربان قلب، و تنفس سریع خواهند شد. اوردوز ناشی از مواد توهم زا مانند ال س دی (LCD) و یا قرص اکستازی نیز موجب بروز پارانویا، توهم، و یا رفتارهای تهاجمی می شود. اوردوز ناشی از مصرف حشیش می تواند باعث بروز احساس لختی، بر هم خوردن تعادل، و افزایش اشتها می شود. در نهایت مصرف بیش از اندازه از داروهای تجویز شده برای مصارف درمانی، به منطور دستیابی به حالت نشئگی، می توان باعث بروز اختلالات ذهنی و عدم توانایی در تصمیم گیری شود.

اوردوز و آسیب به مغز

آسیب دیدن مغز به دلیل کاهش اکسیژن در مغز (هیپوکسی) یکی از عوارض اوردوز هروئین است که کمتر به مراکز گزارش می‌شود. این نوع آسیب مغزی باعث کما، تشنج و در بدترین حالت مرگ مغزی می‌شود. این که چه عوارض بلندمدتی در اثر کاهش اکسیژن در مغز بروز می‌یابد، به این بستگی دارد که مغز چه مدت اکسیژن کافی دریافت نکرده است. در کل هرچه فرد مدت طولانی‌تری نفس نکشد، مغز آسیب بیشتری می‌بیند. چنین اطلاعاتی در بسیاری از موارد اوردوز در دست نیست. نجات جان بیمار و بازیابی سلامتی وی به موفقیت‌آمیز بودن اقدامات کنترل آسیب‌دیدگی، ناحیه و گستردگی مرگ بافت مغزی به دلیل کمبود اکسیژن و سرعت بازیابی اکسیژن در مغز بستگی دارد.

مکانیزم اوردوز چیست

داروهای تجویزی و مواد غیرقانونی بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد. سیستم عصبی مرکزی با توجه به نوع داروی مصرفی و دلیل مصرف آن، ممکن است سریع‌تر عمل کند و تحریک شود یا این که آهسته‌تر عمل کند و سرکوب شود. اگر این مواد به حد اعتدال یا مطابق دستور پزشک مصرف شود، مواد کنترل سیستم عصبی را به دست می‌گیرد. اما اگر مواد بیش ازحد مصرف شود، احتمال دارد که مغز به شدت آسیب ببیند، و این آسیب دیدگی به کما یا حتی مرگ منجر شود. ازآنجایی که فیزیولوژی هر فرد با دیگری متفاوت است، عوارض مسمومیت با مواد مخدر برای همه مصرف کنندگان یکسان نیست. مقدار دارویی که برای یک مصرف کننده مرگبار است، چنین تاثیر کشنده‌ای بر دیگری ندارد. بنابراین نمی‌توان مقدار مشخصی را برای اوردوز تعیین کرد، چرا که مقدار ماده‌ای که باعث بروز علائم جدی و مرگبار می‌شود، برای هر فرد متفاوت از دیگری است.

علل اوردوز چیست

مسمومیت حاد الکل (اتیلیک-متانول)

مسمومیت ناشی از بیش‌مصرفی با خانواده تریاک

بیش‌مصرفی با آرامبخش‌ها (باربیتورات-بنزودیازپین)

بیش‌مصرفی ناشی از مصرف محرک‌ها (کوکایین- آمفتامین)

مسمومیت نیکوتین

مسمومیت و بیش‌مصرفی ناشی از ترکیب کردن مواد مخدر با هم

دارویی (مسمومیت آسپیرین– مسمومیت با استامینوفن- اوردوز با ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای-ویتامین آ و د)

اوردوز و مسمومیت با حشره‌کش (ددت – سموم برپایه ارگانوفسفات)

اوردوز در مصرف ترامادول

علائم اوردوز مواد

گشاد شدن مردمک

عدم تعادل هنگام راه رفتن

درد قفسه سینه

مشکلات تنفسی شدید، تنفس سطحی یا وقفه کامل تنفسی

شنیدن صدای خرخر از گلوی بیمار که علامت انسداد مجاری هوا است.

کبود شدن لب‌ها یا انگشتان

حالت تهوع یا استفراغ

تب بسیار بالا

رفتار تهاجمی یا خشونت‌آمیز

احساس گم‌گشتگی یا گیجی

پارانویا

بی‌قراری

تشنج یا رعشه

صرع

واکنش نشان ندادن

بیهوشی

مرگ

البته ممکن است تمام یا حتی اکثر نشانه‌های فوق مشاهده نشود، بااین حال بروز فقط چند مورد از علائم بالا می‌تواند نشانه اوردوز باشد.

تریاک و مشتقات ان عامل اوردوز

در یک مطالعه چهار ساله هروئین، فنتانیل، اکسی کودون، مورفین، متادون و هیدروکودون عامل‌های اصلی مرگ ناشی از اوردوز مواد مخدر بودند. مصرف بیش از حد مخدرهای تجویزی، به ویژه اکسی کودون، باعث مرگ بسیاری در سال‌های 2010 و 2011 شده است. چون بسیاری از افراد نمی‌توانستند مسکن‌های تجویزی مصرف کنند، برای تسکین درد خود متوسل به هروئین شدند و در نتیجه مسمومیت با هروئین علت اصلی مرگ ناشی از اوردوز در بازه زمانی 2014 ـ 2012 بود. در حال حاضر فنتانیل که 100 ـ 50 برابر قوی‌تر از مورفین است، دلیل هزاران اوردوز مرگبار است.

عوامل اصلی اوردوز

عوامل اصلی که باعث بروز اوردوز می شوند عبارتند از: ١. تزریق مواد مخدر: کسانی که هروئین را به صورت تزریقی مصرف می کنند ١۴ برابر بیشتر از کسانی که از روش های مصرف دیگر استفاده می کنند، در معرض اوردوز قرار دارند. ٢. مصرف همزمان الکل و مواد مخدر : اغلب موارد اوردوز در حالتی اتفاق می افتد که علاوه بر مواد مخدری مانند هروئین، سایر مواد آرام بخش و کند کننده سیستم بدن مانند الکل، آرامبخش ها و یا والیوم نیز در بدن وجود داشته باشند. ٣. مصرف افیون ها در حالتی که مقاومت بدن کم باشد : در صورتی که فردی پس از یک دوره قطع یا کاهش مصرف مواد، مجددا اقدام به مصرف کند، بدن او مقاومت قبل را نداشته و ممکن است نتواند این حجم از مواد را تحمل کند. این حالت برای افرادی که پس از یک دوره سم زدایی مجددا اقدام به مصرف می کنند بسیار اتفاق می افتد. به این دلیل که آنها تصور می کنند بدنشان مانند قبل مقاوم بوده و برای رسیدن به نشئگی و لذت به همان میزان موادی نیاز دارند که قبلا مصرف می کرده اند.

اقدامات مواجهه با اوردوز مواد مخدر

نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید. اگر بیمار بیهوش است، سعی کنید از او واکنش بگیرید. اگر ممکن است از او سوالاتی بپرسید تا سطح هوشیاری‌اش را ارزیابی کنید و بیمار را مشغول نگه دارید. اگر بیمار نفس نمی‌کشد، او را به پهلو بخوابانید. اگر آموزش دیده‌اید، در صورت لزوم عملیات احیاء قلبی ریوی (CPR) را انجام دهید. کمک‌های اولیه را مطابق راهنمایی اپراتور اورژانس انجام دهید. اجازه ندهید، بیمار داروی بیشتری مصرف کند. تاجایی که می‌توانید درباره مسمومیت مواد مخدر اطلاع کسب کنید و در صورت امکان دوز مصرف دارو و آخرین بار مصرف را از بیمار بپرسید. اگر داروی تجویز شده یا مواد دیگری که نام آن مشخص است، باعث اوردوز شده است، بسته یا قوطی دارو را، حتی اگر خالی است، همراه ببرید. وسایل همراه بیمار را یادداشت کنید یا هر گونه دارو یا ماده دیگری را که احتمال مصرف آن وجود دارد، بردارید. با بیمار مشاجره نکنید یا درباره این وضعیت اظهار نظر نکنید. حتی‌الامکان آرامش خود را در زمان انتظار حفظ کنید. به بیمار آرامش خاطر بدهید که به زودی کمک می‌رسد.

پیشگیری از اوردوز مواد مخدر

مسلماً مصرف نکردن مواد مخدر منطقی‌ترین راه برای پیشگیری از اوردوز است. اما اگر خود یا یکی از نزدیکان‌تان به دام اعتیاد گرفتار شده‌اید یا با رفتارهای دردسرساز ناشی از وابستگی به مواد دست و پنجه نرم می‌کنید، رعایت توصیه‌های زیر احتمال اوردوز را کاهش می‌دهد :

افزایش آگاهی درباره نشانه‌ها و خطرهای مصرف زیاد مواد مخدر

شناخت مخدر مصرفی و تعیین دوز ایمن مصرف دارو

اجتناب از مصرف هم‌زمان چند مخدر. هیچ گاه هم‌زمان با مصرف مخدر، مشروبات الکلی ننوشید.

اگر مدتی است که مواد مصرف نکرده‌اید، مصرف دوباره را با دوز پایین شروع کنید.

اگر مجبور به مصرف دارو هستید، آن را در حضور فرد دیگری مصرف کنید تا اگر اوردوز کردید، تنها نباشید.

اگر فکر می‌کنید، معتاد شده‌اید، برای ترک اقدام کنید.

سویا سس و اوردوز

در سال ۲۰۱۳ یک پسر ۱۹ ساله برای اثبات جرات خود به دوستانش مجبور شد ۰.۹ لیتر (یک کیلوگرم) سویا سس بخورد. او به کما رفت و به دلیل بالا رفتن شدید سطح نمک در بدنش تقریبا مرد. هایپرناترمیا (Hypernatremia) بیماری است که در آن نمک خون بیش از حد می‌شود. وقتی جریان خون از نمک اشباع می‌شود، آب سایر بخش‌های بدن و از جمله مغز را می‌کشد تا غلظت نمک را کاهش دهد. وقتی آب مغز از دست می‌رود منقبض شده و خونریزی می‌کند. این نوجوان ویرجینیایی پس از مصرف سویاسس تشنج کرد. دوستانش او را به بیمارستان بردند، اما قبل از اینکه به آنجا برسند به کما رفته بود. پزشکان سعی کردند با مخلوط آب و قند دگزستروز نمک را از سیستم او پاکسازی کنند. پنج ساعت بعد سدیم او به سطح طبیعی رسید، اما تا سه روز در کما باقی ماند. پزشکان زنده ماندن او را خوش شانسی دانستند زیرا اولین کسی است که نمک زیادی مصرف کرده و بدون مشکلات عصبی ماندگار جان سالم به در برده است.

چای یخ و اوردوز

مردی از آرکانزاس پس از نوشیدن بیش از حد چای یخ (آیس تی) دچار نارسایی کلیه شد. این مرد ۵۶ ساله هر روز ۱۶ لیوان ۲۴۰ میلی لیتری چای سرد می‌نوشید. او در مه ۲۰۱۴ که از شدت تهوع، ضعف و درد بدن به بیمارستان رفت. پزشکان متوجه شدند که کلیه‌های او به شدت آسیب دیده است. آن‌ها دیالیز او را آغاز کردند که احتمالا تا آخر عمر هم باید ادامه داشته باشد. ماده‌ای به نام اگزالات به کلیه‌های او آسیب رسانده بود. این ماده شیمیایی به طور طبیعی در چای سیاه و مواد دیگری مثل اسفناج و ریواس وجود دارد. اگزالات بیش از حد باعث از کار افتادن کلیه‌ها می‌شود و میانگین اگزالات بدن این مرد به ۳ – ۱۰ برابر بیش از حد میانگین رسیده بود. طبق تحقیقات، مصرف بیش از چهار فنجان چای در روز خطرناک است.

جوز هندی و اوردوز

جوزهندی در این فصل زمستان پرطرفدار است، اما مراقب باشید بیش از حد مصرف نکنید. مصرف ۴.۴ گرم (۲ قاشق چایخوری) از این ادویه می‌تواند باعث مسمومیت جوزهندی شود. این ادویه حاوی یک ترکیب طبیعی به نام میریستیکین است که در دوزهای زیاد مثل قرص‌های روانگردان خاصیت توهم زایی دارد. مصرف این ادویه به عنوان مواد مخدر در میان نوجوانان و زندانیان رایج است. اما هرچند دسترسی به این ادویه قانونی و آسان است، جنبه‌های بسیار ناخوشایندی هم دارد. تا یک ساعت پس از مصرف بیش از حد این ادویه، افراد معمولا مشکلات جدی گوارشی را تجربه می‌کنند. بعد از چند ساعت مشکلات قلبی و عصبی ظاهر می‌شوند که به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی خطرناک است. توهم‌ها چندساعت پس از هضم جوزهندی رخ می‌دهند، و به همین دلیل برخی افراد که فکر می‌کنند به اندازه کافی نخورده اند، مقدار بیشتری از آن مصرف می‌کنند. مصرف این ادویه به عنوان موادمخدر روش جدیدی نیست. موارد زیادی از مسمومیت جوزهندی در اوایل دهه ۱۹۰۰ و سپس دوباره در دهه ۱۹۶۰ ثبت شده تا اینکه این اواخر هم دوباره مشاهده می‌شود.

خمیر دندان و اوردوز

مصرف بیش از حد خمیردندان می‌تواند نتایج غم انگیزی داشته باشد. دراوایل دهه ۱۹۹۰ خمیردندان ها برچسبی داشتند که هشداری می‌داد: «قورت ندهید. برای کودکان زیر شش سال به اندازه یک نخود استفاده کنید.» سازمان غذا و دارو اعتقاد داشت که این هشدار‌ها خطرات واقعی مصرف خمیردندان را نشان نمی دهد؛ بنابراین در سال ۱۹۹۷ هشدار سمی بودن هم به محصولات خمیردندان هایی که حاوی فلوراید بود اضافه شد. سازمان غذا ودارو اعلام کرد که فلوراید یک داروی سمی است بنابراین نیاز به هشدار جدی به مصرف کنندگان دارد. در هر صورت خوردن خمیردندان ایده خوبی نیست. خوردن مقدار زیادی خمیردندان بدون فلوراید احتمالا فقط منجر به ناراحتی معده می‌شود. اما خوردن مقدار زیادی خمیردندان حاوی فلوراید می‌تواند مرگبار باشد. بچه‌ها نسبت به مسمومیت فلوراید آسیب پذیرتر هستند. تنها یک تیوب خمیردندان کودکان حاوی فلوراید کافی برای کشتن کودکی به وزن ۳۰ کیلوگرم است. اگر یک کودک تنها ۳ درصد از یک خمیردندان را بخورد، مسمومیت فلوراید حاد را تجریه خواهد کرد که علائم آن شبیه به آنفلونزا، سرگیجه و دل درد می‌شود.

سبزیجات کلمی و اوردوز

سبزیجات کلمی، خانواده ای از گیاهان برگدار و سرشار از مواد مغذی مثل بروکلی، بروکسل و کیل هستند. خوردن این سبزیجات اغلب توصیه می‌شود، زیرا مقدار زیادی آنتی اکسیدان و خواص دیگر دارند، اما خوردن بیش از حد آن‌ها نتایج منفی دارد. در سال ۲۰۱۱ مردی به دلیل مصرف بیش از حد کلم بروکسل در شام کریسمس بستری شد. این مرد قلب مکانیکی داشت و داروی ضد انعقادی مصرف کرده بود. مانند همه سبزیجات کلمی، بروکسل‌ها حاوی مقادیر بالای ویتامین کا هستند که انعقاد خون را تشدید می‌کند. ضد انعقاد‌ها برای عملکرد قلب مکانیکی مرد ضروری بودند. مصرف بیش از حد ویتامین کا اثر داروهای ضدانعقادی را خنثی کرد و مشکلات قلبی شدید برایش پیش آورد. وقتی پزشکان متوجه شدند مشکل او به دلیل مصرف بیش از حد کلم بوده توانستند او را درمان کنند. مصرف بیش از حد کلم بروکلی و کیل می‌تواند باعث کم کاری تیروئید شود که در آن غده تیروئید نمی تواند هورمون تیروئید کافی تولید کند. کارشناسان تغذیه میگویند که مقادیر معقول از سبزیجات کلمی خواص زیادی دارد. اثرات منفی خوردن بیش از حد سبزیجات برگدار تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از حد مصرف کنیم. وقتی فردی مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده می‌شود باید از خوردن سبزیجات کلمی اجتناب کند.

ماهی تن و اوردوز

معمولا به زنان باردار و بچه‌های کوچک درمورد مصرف ماهی تن هشدار داده می‌شود، اما بقیه ما هم در خطر اور دوز آن هستیم. کنسرو ماهی تن به صورت خام و پخته حاوی مقادیری جیوه است. جیوه در بیشتر ماهی‌ها یافت می‌شود، اما در ماهی‌های شکارچی بزرگتر به میزان بیشتری وجود دارد. ماهی تن ماهی‌های کوچک را می‌خورد بنابراین جیوه آن‌ها هم وارد بدن ماهی بزرگتر می‌شود و سطح جیوه افزایش می‌یابد. جیوه برای انسان‌ها سمی است. مقادیر کم آن می‌تواند فیلتر شود، اما مقادیر زیاد آن باعث مسمومیت جیوه می‌شود. اولین علائم مسمومیت شامل هماهنگی ضعیف و بی حسی انگشتان همراه با لرزش و مشکلات بینایی می‌شود. مسمومیت درازمدت می‌تواند بر عملکرد حافظه تاثیر گذاشته و روند یادگیری را مختل کند. موارد شدیدتر هم منجر به نارسایی کلیه، نارسایی تنفسی و مرگ می‌شود. بسیاری از افراد از خطرات خوردن بیش از حد ماهی تن آگاه هستند، اما از معنای واقعی «بیش از حد» آگاه نیستند. انواع خاصی از ماهی تن، حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. برای یک فرد ۶۸ کیلویی یا بیشتر، سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند که بیش از ۱۷۰ گرم کنسرو ماهی تن در هر ۹ روز مصرف نشود.

شیرین بیان سیاه و اوردوز

شیرین بیان سیاه به خصوص برای افراد بالای ۴۰ سال می‌تواند خطرناک باشد. سازمان غذا و دارو در اوایل سال جاری گزارشی منتشر کرد که درباره مصرف بیش از حد شیرین بیان سیاه هشدار می‌داد. در سال ۲۰۱۶ فردی که اغلب از این ماده استفاده کرد دچار مشکلات قلبی جدی شد. خوردن تنها ۵۷ گرم از این ماده، هر روز و به مدت دو هفته موجب مشکلات قلبی می‌شود. شیرین بیان سیاه حاوی گلیسیریزین است، ترکیبی که باعث کاهش پتاسیم خون می‌شود. وقتی سطح پتاسیم کاهش یابد، افراد در خطر ریتم غیرطبیعی قلب، فشار خون بالا و حتی نارسایی قلب قرار می‌گیرند. افراد مبتلا به مشکلات قلبی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

ویتامین ها و اوردوز

ویتامین‌ها برای بهبود سلامتی مفید هستند، اما خوردن بیش از حد قرص‌های ویتامین ممکن است منجر به سرطان و سایر مشکلات سلامتی شود. برخی ویتامین‌ها محلول در آب هستند. مصرف بیش از حد آن‌ها از طریق ادرار دفع می‌شود. اما برخی مثل ویتامین آ محلول در چربی هستند. این ویتامین‌ها در چربی بدن ذخیره می‌شوند و نمی‌توانند دفع شوند. ویتامین‌های محلول در چربی می‌توانند سطوح سمی ایجاد کنند و باعث آسیب به کبد، نقایص مادرزادی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی و سرطان شوند. در سال ۱۹۸۵، گروهی از پزشکان آزمایشی انجام دادند که در آن شرکت کنندگان دوزهای بالایی از بتا کاروتن، مکمل ویتامین آ. مصرف می‌کردند که تصور می‌شد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این آزمایش خیلی زود متوقف شد، زیرا به جای پیشگیری، موجب سرطان در چند تن از شرکت کنندگان شد. به ویژه مردان سیگاری که بتاکاروتن مصرف کردند ۱۸ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه قرار گرفتند. آزمایش‌های مشابه دیگری هم با همین نتایج هم انجام شد. ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین سی معمولا قبل از اینکه در بدن خاصیت سمی ایجاد کند دفع می‌شود، اما هنوز هم در دوزهای بالا می‌تواند عوارض منفی داشته باشد. اور دوز ویتامین سی می‌تواند باعث اسهال، درد شکم و حتی سنگ کلیه شود.

نشانه های اوردوز

بیهوشی و کما

لرزش و تشنج

مشکلات تنفسی

توهم، هذیان گفتن یا پارانوئید

خواب آلودگی

تهوع و استفراغ

تغییر غیر طبیعی اندازه مردمک چشم

عدم واکنش مردمک چشم

راه رفتن ناپایدار

عرق کردن، خشک شدن یا داغ شدن پوست

رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی

مرگ

باورهای نادرست در مورد اوردوز

باور نادرست ١ – “وادار کردن معتاد به راه رفتن، به هوشیاری او کمک می کند” تلاش برای وادارکردن شخص به راه رفتن ممکن است اوضاع را خراب تر کند چون باعث اتلاف وقت می شود. همچنین این خطر وجود دارد که فرد زمین خورده و مصدوم شود. بعلاوه راه رفتن و یا حرکت دادن اعضای بدن موجب بالا رفتن ضربان قلب شده و جذب مواد مخدر و یا انتقال آن را سریع تر می کند. باور نادرست ٢ – “دوش گرفتن یا قراردادن فرد معتاد در آب سرد او را به هوش می آورد” اگر شنیده اید که برخی از افراد پس از دوش گرفتن با آب سرد یا قرار داده شدن در وان آّب به هوش آمده اند، تنها به دلیل خوش شانسی آنها، ویا مصرف کم مواد مخدر بوده است. قرار دادن فرد در آب سرد نه تنها هیچ کمکی به بهتر شدن حال او نمی کند، بلکه زمان با ارزشی که می تواند صرف رسیدن آمبولانس به محل شود را نیز تلف می کند. باور نادرست ٣ – ” ضربه زدن به معتاد، هوشیاری او را باز می گرداند “ این تفکر که ضربه زدن یا سوزاندن فرد معتاد باعث هوشیار شدن وی می شود، تصوری غلط و نادرست است. برای تشخیص خواب بودن یا بیهوش بودن او می توانید نوک انگشتان خود را روی قسمت میانی قفسه سینه فرد بکشید. اگر این کار او را بیدار نکند احتمالا وی بیهوش شده است و شما باید باید آمبولانس خبر کرده و کمک های اولیه را آغاز کنید. انجام دادن هر کار دیگری به غیر از این، تنها تلف کردن وقت بوده و گاها می تواند باعث بروز صدمات بیشتر شود. باور نادرست ۴ – “تزریق آب نمک مانند یک پادزهر بوده و باعث از بین رفتن اثر مواد می شود” برخی از مردم فکر می کنند که تزریق آب نمک به شخصی که دچار اوردوز شده است باعث به هوش آمدن او می شود. ولی حقیقت این است که این کار نه تنها زمان طلایی نجات دادن وی را از بین می برد، بلکه می تواند باعث انتقال یافتن امراض و عفونت ها از طریق سرنگ آلوده به بدن وی شود.

کمک های اولیه در مواجهه با اوردوز

١. خونسردی خود را حفظ کرده و یک آمبولانس خبر کنید. ٢. مسیرهای تنفسی و نبض او را بررسی کنید. در صورتی که فرد کماکان نفس می کشد، با احتیاط بدن او را در وضعیت بهبودی یا ریکاوری قرار دهید. (نحوه قرار دادن بدن در وضعیت بهبودی در ادامه آورده شده است) ٣. در صورتی که فرد هوشیار است، لباس تن او را سبک تر کرده ولی او را گرم نگه دارید. سعی کنید تا از ادامه دادن مصرف مواد جلوگیری کرده و وی را دلداری دهید. ۴. سعی کنید متوجه شوید که چه نوع ماده یا موادی مصرف شده است. برای این کار می توانید ابزارهای مصرف مواد و یا جعبه های خالی را نگه داری کنید تا در صورت لزوم اطلاعات کافی را در اختیار امدادگران قرار دهید. ۵. حتی در صورتی که خودتان باعث بوجود آمدن حالت اوردوز وی شده اید سعی نکنید تا برای رها شدن از مخمصه وی را تنها بگذارید. واقعیت این است که اوردوز ناشی از مصرف مواد، صرفا یک وضعیت اورژانسی است و امدادگرانی که برای نجات دادن فرد به محل اعزام می شوند به دنبال یافتن مقصر و یا بازجویی از شما نیستند. ۶. از خودتان در برابر رفتارهای غیر منتظره فرد محافظت کنید. برخی از افرادی که دچار اوردوز می شوند رفتارهای تهاجمی و غیر قابل پیش بینی از خود نشان می دهند که ممکن است امنیت شما را به خطر بیندازد. ٧. به جای نصیحت کردن، سرزنش کردن، و یا بحث کردن با فرد اوردوز کرده، که تنها باعث اتلاف وقت می شود، سعی کنید اوضاع را تحت کنترل بگیرید و منتظر رسیدن آمبولانس شوید.

اوردوز چگونه باعث مرگ می‌شود؟

مصرف مواد مخدر سبب کاهش درد و ایجاد لذت می‌شود. با این حال، این مواد در فعالیت‌های بدن اختلال ایجاد کرده و می‌توانند مسمومیت شدید و مرگ را به همراه آورند. اوردوز مواد مخدر در اثر مشکلات تنفسی رخ می‌دهد. در طی فرآیند تنفس، در هنگام دم گاز اکسیژن به ریه و سپس خون وارد و در بازدم گاز دی‌اکسید کربن از بدن خارج می‌شود. این مواد با کند کردن سرعت تنفس و ممانعت از تبادل گازهای حیاتی سبب مرگ فرد می‌شوند. در ساقه مغز ( بخشی از دستگاه عصبی مرکزی که در قسمت پایینی مغز قرارگرفته و نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های بدن برعهده دارد) مناطقی برای تنظیم سیستم تنفسی قرار دارد. در این بخش مغز گیرنده‌هایی وجود دارد که می‌تواند با مولکول‌های تریاک و یا مشتقات آن جفت شوند. در زمان مصرف مواد مخدر، پس از نشستن مولکول‌های تریاک بر روی این گیرنده‌ها، پیامی برای کند شدن سرعت تنفس از مغز به دستگاه تنفس صادر می‌شود. این گیرنده‌ها همچنین در قسمت‌هایی دیگری از مغز قرار دارند که مسئول تنفس ارادی هستند. تنفس ارادی زمانی رخ می‌دهد که فرد میزان زیادی از هوا را به صورت کاملا اختیاری به درون ریه‌هایش بکشد. مولکول‌های تریاک بر روی این بخش‌ها نیز اثر گذاشته و مانع از تنفس ارادی می‌شوند. زمانی که میزان گاز دی‌اکسید کربن در خون افزایش می‌یابد، جسم کاروتیدی (حسگرهای شیمیایی که نزدیک انشعاب سرخرگ کاروتید در گردن قرار دارند) تلاش می‌کند تا با افزایش سرعت تنفس میزان دی‌اکسید کربن را در بدن کاهش دهد. با این وجود، مولکول‌های تریاک یا مشتقات آن با از کار انداختن این سیستم مانع از آن می‌شوند که تنفس به طور طبیعی صورت گیرد. مواد مخدر دیگر بخش‌های بدن را نیز نشانه می‌گیرند چرا که گیرنده‌های تریاک در سرتاسر بدن وجود دارند. در زمان اوردوز فشار خون و سرعت ضربان قلب کاهش می‌یابد و فرد را در معرض سکته قلبی و مغزی قرا می‌دهند. همچنین با ایجاد رفلکس در دستگاه گوارش و ایجاد حالت تهوع می‌توانند سبب خفگی فرد گردند. انقباض عضلانی نیز مانع از آن می‌شود که فرد بتواند حرکت کرده، با اطرافیان ارتباط برقرار کند یا کمک بخواهد.

پزشکان برای درمان اوردوز چه می‌کنند؟

برای درمان اوردوز، پزشکان با تجویز داروهایی مانند نالوکسون که مسدود کننده تریاک نامیده می‌شوند، گیرنده‌های خالی که هنوز مولکول‌های تریاک به آنها نرسیده‌اند را پر می‌کنند و مانع از این می‌شوند که این گیرنده‌ها با مولکول‌های تریاک پر شوند. این داروها مانع از قطع تنفس و انقباض عضلانی شده و از مرگ فرد جلوگیری می‌کنند. با این حال، درمان اوردوز بستگی به میزان آسیب وارده به فرد، زمان رسیدن گروه امداد به فرد مبتلا و سرعت عمل درمان وابسته است. به همین دلیل بسیاری از افراد پیش از دریافت کمک‌های پزشکی جان خود را در اثر سومصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید : سیگارقلیان

بی اشتهایی

بی اشتهایی

بی اشتهایی عصبی ،بی اشتهایی عصبی در کودکان،بی اشتهایی در بارداری،بی اشتهایی کودکان،بی اشتهایی ناگهانی کودک،بی اشتهایی بچه گربه،بی اشتهایی و حالت تهوع،بی اشتهایی کودکان زیر یکسال،بی اشتهایی استرس،بی اشتهایی کودک یک ساله،بی اشتهایی در بارداری و جنسیت،بی اشتهایی در بارداری و جنسیت جنین،بی اشتهایی در بارداری نی نی سایت،بی اشتهای در بارداری

بی اشتهایی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بی اشتهایی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بی‌اشتهایی یا آنورکسی (به فرانسوی: anorexie)، از دیدگاه پزشکی، یکی از نشانه‌های بیماری است که کم شدن یا نبود اشتها را می‌رساند. بی‌اشتهایی در بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی دیده می‌شود. بی‌اشتهایی ممکن است به سوءتغذیه و اختلالات ناشی از آن منجر شود. بی‌اشتهایی ساده نباید با بی‌اشتهایی عصبی که یک اختلال روانی است (که در آن فرد اشتهای خود را از دست نمی‌دهد، بلکه با گرسنگی مبارزه می‌کند) اشتباه شود. 

علت بی اشتهایی

عوارض بی اشتهایی به شدت و مدت زمانی که این مشکل به طول می‌انجامد،‌ بستگی دارد. حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزن، اسهال، سردرد و عدم ثُبات رفتاری از عوارض بی اشتهایی هستند. ممکن است بی اشتهایی فرد ناشی از عدم علاقه‌ی او به بعضی از غذاها باشد. علاوه بر این، دلایل دیگری نیز می‌توانند علت بی اشتهایی فرد باشند. پزشک با معاینه‌ی بیمار و بررسی آسیب‌های جسمی یا ذهنی، ریشه‌ی بی اشتهایی فرد را پیدا می‌کند تا بتواند او را مورد درمان قرار بدهد.

درمان بی اشتهایی با مصرف صبحانه

حتما شما هم در مورد اهمیت مصرف وعده غذایی صبحانه چیزهایی شنیده اید اما یادآوری آن خالی از لطف نیست. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است. مصرف یک صبحانه سالم و متعادل می تواند بعد از یک شب طولانی متابولیسم بدن را تحریک کند و بدن را برای کل روز آماده سازد. خوردن صبحانه به شما کمک می کند انرژی مورد نیاز خود را تامین کنید و در طول روز فعال باشید. بنابراین اشتهای شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برخی از گزینه های عالی برای یک صبحانه سالم ومتعادل شامل نان سبوس دار، ماست، گرانولا، میوه های تازه و مصرف اسموتی های سالم و طبیعی میوه است. اگر می خواهید مقدار کالری دریافتی خود را افزایش دهید، می توانید کره بادام زمینی یا برشی از نان سبوس دار یا نان تست را امتحان کنید. این مواد خوشمزه و سرشار از چربی های سالم هستند.

بی اشتهایی ناشی از استرس و فشارهای احساسی

استرس و وضعیت روحی تأثیر زیادی بر اشتهای فرد دارند. به همین دلیل شرایط استرس‌زایی مانند از دست دادن شغل، از دست دادن عزیزان، امتحانات خیلی مهم و افسردگی، بر اشتهای فرد تأثیر منفی می‌گذارند. همچنین شادی و هیجان زیاد مانند ازدواج، پیدا کردن شغل جدید و ترفیع شغلی نیز می‌توانند به‌طور موقت اشتها را کاهش بدهند. باید علت بی اشتهایی را شناسایی و با کمک پزشک آن را درمان کنید.

درمان بی اشتهایی با وعده های غذایی کم و مکرر

مصرف وعده های غذایی با حجم و تعداد زیاد می تواند اشتهای شما را تحریک کند.مصرف وعده های غذایی بزرگ نمی تواند به افرادی که دارای اشتهای کم هستند کمکی کند. از سوی دیگر مصرف وعده های غذایی کوچک تر می تواند مفید باشد. سعی کنید وعده های غذایی خود را به چند وعده کوچک تر تقسیم کنید و آن را به صورت مکرر مصرف نمایید. خوردن وعده غذایی کوچک تر می تواند به شما کمک کند بعد از مصرف غذا احساس خوب و سبکی داشته باشید. زمانی که وعده غذایی شما زیاد و بزرگ باشد، معده بیشتر پر می شود و احساس سنگینی می تواند اذیت کننده باشد. به همین دلیل افرادی که دارای اشتهای اندک هستند از مصرف وعده غذایی بزرگ هیچ لذتی نمی برند. سعی کنید روزانه 4 الی 6 وعده غذایی داشته باشید. از شکستن عادت های غذایی خود نترسید. سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که دوست دارید و هوس کرده اید. اگر دوست دارید وعده غذایی بزرگی در صبحانه بخورید اینکار را انجام دهید. اگر دوست دارید زمان شام را به دو وعده غذایی کوچک تر تقسیم کنید حتما اینکار را امتحان کنید.

بی اشتهایی ناشی از بارداری

بسیاری از زنان از بی اشتهایی در دوران بارداری شکایت دارند. این اتفاق بیشتر در سه ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد. بی اشتهایی در دوران بارداری معمولا با علائمی مانند استفراغ و حالت تهوع همراه است و در آن زنان دوست دارند فقط غذاهای خاصی را مصرف کنند. ممکن است در مراحل انتهایی بارداری، فشار رحم بر روده نیز باعث یبوست و بی اشتهایی فرد شود. مصرف آب فراوان، صرف تعداد وعده‌های غذایی بیشتر ولی سبک‌تر در طول روز و اجتناب از مصرف غذاهای چرب، بهترین اقداماتی هستند که زنان باردار و بی اشتها می‌توانند انجام بدهند. اگر پس از مدتی این علائم برطرف نشدند، بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید.

درمان بی اشتهایی با خوردن غذاهای مورد علاقه

زمانی که غذای مورد علاقه خود را مصرف می کنید، خوردن بسیار آسان تر خواهد بود. زمانی را برای خرید و آماده سازی غذاهایی صرف کنید که دوست دارید. اگر در حال حاضر وزن شما کمتر از حد ایده آل است نباید در مورد مصرف غذاهای مورد علاقه خود زیاد نگران باشید. اگر عاشق شکلات، کیک یا پیتزا هستید، می توانید به مقدار کم از این مواد لذت ببرید. با اینحال، مصرف بیش از حد مواد غذایی پرچرب، می تواند حس سنگینی در شما ایجاد کنید بنابراین حد اعتدال را نگه دارید. شما همچنین می توانید از غذاهای مورد علاقه خود یا غذاهای خانگی و دوران کودکی استفاده کنید. غذاهایی را امتحان کنید که رابطه خوبی با خاطرات گذشته شما دارند. در اینصورت راحت تر می توانید غذا بخورید.

بی اشتهایی ناشی از عفونت ها

برخی از عفونت‌های ویروسی،‌ باکتریایی و قارچی نیز می‌توانند موجب بی اشتهایی فرد شوند. عفونت‌هایی مانند آنفولانزا، سینه‌پهلو، عفونت‌های کبدی مانند هپاتیت A و B، التهابات کبد، عفونت‌های ریه مانند سل، عفونت‌های کلیه مانند پیلونفریت، ایدز و کولیت زخمی می‌توانند عامل بی اشتهایی در کودکان و بزرگسالان باشند. البته این بیماری‌ها علائم دیگری نیز دارند که باعث می‌شود تشخیص‌شان کار آسانی شود. برخی از علائم رایج عفونت‌ها عبارتند از: درد، تب، سرماخوردگی، گرفتگی عضلات شکمی، اسهال و استفراغ.

درمان بی اشتهایی با خوردن تنقلات سالم و میان وعده

زمانی که با خوردن غذا در وعده های غذایی مشکل دارید، مصرف میان وعده و تنقلات سالم می تواند بسیار مفید باشد. مقادیر اندک کمتر شما را اذیت خواهد کرد و بدن شما را برای مصرف وعده های غذایی اصلی آماده می کند. سعی کنید کاسه ای از مواد مورد علاقه خود را در سراسر خانه قرار دهید تا در طول روز به خوردن این مواد تشویق شوید. موادی را انتخاب کنید که دارای قند و چربی سالمی هستند. مثلا می توانید از موز، آووکادو، آجیل و دیپ هایی همچون حمص یا پنیر خامه ای استفاده کنید. اگر خواستید می توانید از مواردی همچون ذرت بو داده نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تنقلات و میان وعده ها نباید به جای وعده های اصلی مصرف شود. بنابراین بهتر است از مصرف میان وعده در نزدیکی زمان وعده های اصلی خودداری کنید در غیر اینصورت اشتهای شما کور خواهد شد.

بی اشتهایی ناشی از بیماری های جدی

بی اشتهایی می‌تواند از علائم بیماری‌های سختی مانند نارسایی‌های کلیوی، کبدی، قلبی و نارسایی مزمن غدد فوق‌کلیوی باشد. همچنین بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی، سیروز، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)، آپاندیسیت و سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر نیز می‌توانند موجب بی اشتهایی شوند. انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان خون، سرطان کلیه، سرطان ریه و سرطان معده نیز می‌توانند دلیل بی اشتهایی فرد باشند. این بیماری‌ها به‌ندرت اتفاق می‌افتند ولی علائمی دارند که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود بی اشتهایی مداوم را نادیده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

درمان بی اشتهایی با نخوردن غذاهای تند

غذاهایی با بوی تند ممکن است اشتهای شما را به طور کلی کور کند و نتوانید وعده غذایی خود را مصرف کنید. این اتفاق به خصوص زمانی رخ می دهد که زیاد گرسنه نباشید. از خوردن موادی همچون تن ماهی یا پنیر بد بو جدا خودداری کنید. به یاد داشته باشید که غذاهای داغ بیشتر از غذاهای سرد بو دارند. بنابراین سعی کنید ساندویچ، سالاد یا برش سردی از گوشت را امتحان کنید.

بی اشتهایی ناشی از اختلالات خود ایمنی

اختلالات خودایمنی مختلف مانند دیابت، بیماری‌های خودایمنی، اسکلرودرمی (نوعی بیماری رماتیسمی) و انواع التهابات مفصلی مانند رماتیسم مفصلی نیز می‌توانند علت بی اشتهایی افراد باشد. بی اشتهایی ممکن است به دو شکل تدریجی یا ناگهانی اتفاق بیفتد. اختلالات خودایمنی علاوه بر بی اشتهایی ممکن است علائمی مانند کاهش وزن، کاهش قند خون، استفراغ و درد مفاصل را نیز در فرد به‌وجود بیاورد. اگر بی اشتهایی‌تان طولانی شد و در خانواده‌تان سابقه‌ی اختلالات خودایمنی وجود دارد،‌ بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید.

درمان بی اشتهایی با خوردن فیبر کمتر

فیبر (ماده مغذی که در میوه ها، سبزیجات و غذاهای سبوس دار یافت می شود) یک ترکیب ضروری برای رژیم غذایی سالم است. با اینحال، غذاهای غنی از فیبر می تواند شما را سیرتر نگه دارد و از اشتهای شما بکاهد. از موادی که فیبر بالایی دارند در حد اعتدال استفاده کنید. برای بدن شما هضم مواد پرفیبر زمانبر است. بنابراین این گونه موارد برای افرادی عالی است که به دنبال کاهش وزن خود هستند. اما اگر شما به دنبال افزایش اشتهای خود هستید، بهتر است مصرف غذاهای غنی از فیبر را کاهش دهید. مصرف غذاهایی همچون برنج قهوه ای یا پاستا و نان سبوس دار می تواند شما را به مدت طولانی سیر نگه دارد. البته این یک راه حل کوتاه مدت است زیرا فیبر یک ماده مغذی ضروری برای بدن محسوب می شود و باید مصرف گردد.

سایر دلایل بی اشتهایی

علاوه بر دلایلی که ذکر شد، مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی، اضطراب، افسردگی، زوال عقل، بیماری آلزایمر، اختلالات غذا خوردن مانند پرخوری، اختلال غذایی بینگ، بی اشتهایی عصبی و نیز داروهای افسردگی، داروهای فشار خون، آنتی‌بیوتیک‌ها، متفورمین و … نیز می‌توانند باعث بی اشتهایی شوند. همچنین روش‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی هم می‌توانند موجب بی اشتهایی، استفراغ و سایر علائم روانی شوند. بی اشتهایی مداوم، دلیل محکمی بر بیمار بودن شما نیست، اما ممکن است بی اشتهایی‌تان نشانه‌‌ی یک بیماری دیگر باشد بنابراین بهتر است آن را جدی بگیرید.

درمان بی اشتهایی با استفاده از گیاهان در پخت و پز

به عبارت دیگر، غذاهایی که دارای بوی خوبی هستند می توانند اشتهای شما را تحریک نمایند. سعی کنید به غذاهای خود گیاهان و ادویه جات خوشبوی متعددی اضافه کنید تا بتوانید بوی بسیار مطبوعی ایجاد نمایید. در این صورت دیگر مصرف غذا برایتان خسته کننده نخواهد بود. دارچین یکی از ادویه هایی است که به طور مکرر در مواد غذایی استفاده می شود و می تواند اشتهای شما را تحریک نماید. شما می توانید این ادویه خوشبو را به غذاهای پخته شده اضافه کنید یا اینکه کمی روی نان تست یا گوشت خود بپاشید. گیاهانی همچون ریحان، آویشن، رزماری و رازیانه می توانند طعم بی نظیری به غذاهای شما اضافه کنند. شما می توانید از این گیاهان در غذاهای مختلفی استفاده کنید و ترکیب متفاوت آن ها را با غذاهای مختلف تجربه نمایید.

بی اشتهایی عصبی

بى اشتهایى عصبى یا آنورکسیا (ANOREXIA) اختلالى است که در افراد مبتلا- معمولاً دختران جوان- تقریباً باعث ترک کامل غذاخوردن مى شود. این بیماران وسوسه غذا خوردن دارند، ولى از ترس چاق شدن چیزى نمى خورند. براى آنها نخوردن به اندازه خوردن راحت است.

نکاتی در مورد بی اشتهایی

از دست دادن اشتها ممکن است نشانه افسردگی باشد. در اینگونه موارد بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. از خودتان سوالاتی را بپرسید:آیا اشتها و تمایل خود را به غذا خوردن از دست داده ام؟ آیا این تغییر در اشتها با موارد دیگر نیز همراه بوده است؟ از دست دادن اشتها ممکن است به دلیل استرس نیز باشد. یافتن روش هایی برای کاهش استرس می تواند مفید باشد. دور و اطراف خود را با بوهای خوب پر کنید. داشتن یک دسر با کالری بالا که سالم است نیز می تواند موثر باشد.شما می توانید از موز یا آناناس استفاد کنید. برای اینکه اشتهای خود را هرچه سریع تر افزایش دهید، کمی آدامس نعناع بردارید و به مدت 30 دقیقه بجوید.افزایش وزن سریع و ناگهانی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. سعی کنید وزن خود را به صورت پایدار و آرام افزایش دهید. از مواد سالم استفاده کنید. همیشه قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان بی اشتهایی

اگر بى اشتهایى برای مدت کوتاه و به ندرت باشد، جاى نگرانى ندارد. اما اگر آخرین بارى را که از غذا خوردن لذت برده اید به یاد ندارید، باید سعى کنید عادت عادى خوردن را باز به دست آورید. در اینجا مواردى را که برای افزایش اشتها باید به آنها توجه و عمل کنید، برایتان می گویم. * به اندازه بخورید. اشتهاى طبیعى، غذا خوردن به اندازه اى است که وزن بدن را طبیعى نگاه دارد. * اگر اشتهاى طبیعى دارید، باید انواعى از غذاها را بخورید. اشتهاى زیاد به خوردن فقط یک نوع ماده غذا مثلاً گوشت، اشتهاى طبیعى نیست. * اگر مرتباً خود را وادار به خوردن مى کنید، این هم علامت خوبى نیست. *ویتامین بخورید. خوردن روزانه مکمل مولتى ویتامین و مینرال ها به بازشدن اشتهاى کاهش یافته کمک مى کند و اگر کم خوردن شما باعث سوءتغذیه شده است، مصرف اضافی مواد غذایى آسیبى به شما نمى رساند. * گاهى در افراد مسن تر با خوردن مکمل روى (ZINC) اشتها افزایش می یابد. درباره لزوم خوردن مکمل روى با پزشک مشورت کنید. * داروهایتان را کنترل کنید. درباره احتمال اینکه نوع یا مقدار داروهاى مصرفى تان باعث بى اشتهایى شده باشد سئوال کنید. پزشک ممکن است دارو را با داروهاى دیگرى که اشتها را از بین نمى برند عوض کند. *هر چه را که دوست دارید، بخورید. اگر لذت غذا خوردن را از دست داده اید، برنامه غذایى خود را عوض کنید. ببینید کدام غذاها برایتان اشتهاآور است و از آنها بخورید. اگر بستنى دوست دارید، هرقدر که مى خواهید بخورید. ما رژیم غذایى ناسالمى را توصیه نمى کنیم، اما اگر بستنى تنها راه رساندن کالرى مورد نیاز به بدن است، هر قدر که مى خواهید بخورید. هدف بالا بردن ضریب اشتها است. * حجم غذایتان را کم کنید. غذا را با حجم کم و دفعات بیشتر بخورید. معده شما غذاى کمتر را بهتر مى پذیرد. * در طی روز آب زیاد بخورید. اگر برنامه ورزشى تازه اى شروع کرده اید، مهم ترین نیاز شما آب است. کم آبى بدن مى تواند بى اشتهایى ایجاد کند. پیش از شروع تمرین و بلافاصله بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. به علاوه هر روز 8-6 لیوان آب بخورید. * نزد پزشک بروید. اگر بعد از دو هفته اشتهاى خود را باز نیافتید، براى معاینه کلى پیش پزشک بروید. قبل از درمان باید مشکلات و بیماری های جسمانى شما تشخیص داده شود. شاید فقط به یک دوره درمان با آنتى بیوتیک براى از بین بردن یک عفونت خفیف نیاز داشته باشید. * سلامت روانى خود را بیازمایید. اگر افسرده هستید، داروهاى ضدافسردگى تجویز شده توسط پزشک اشتهاى شما را برمى گرداند. با بازگشت سلامت روانى، اشتهاى شما نیز بازمى گردد. * از متخصص کمک بگیرید. بى اشتهایى عصبى معمولاً به درمان های خانگى جواب نمى دهد و افراد مبتلا به آن باید در بیمارستان بسترى شوند. معالجه ی آن مشکل است و نیاز به درمان شدید روان شناختى و تغذیه اى دارد. ممکن است تغذیه اجبارى از طریق تزریق درون سیاهرگى یا لوله معده اى لازم شود.

علت بی اشتهایی عصبی چیست

علت اصلی بی‌اشتهایی عصبی، ناشناخته است. مانند بسیاری از بیماری‌ها، احتمالاً ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، و محیطی می‌باشد. • بیولوژیکی (زیستی): ممکن است تغییرات ژنتیکی باعث گردد که بعضی از افراد در ابتلاء به بی‌اشتهایی عصبی، آسیب‌پذیرتر باشند. هرچند صریحاً آشکار نیست که چگونه ژن‌های شما می‌تواند باعث بروز بی‌اشتهایی عصبی گردد. ممکن است به این خاطر باشد که بعضی از افراد به طور ژنتیکی تمایل و گرایش به سمت کمال‌گرایی، حساسیت، پشتکار و استقامت دارند، که همگی ویژگی‌های مرتبط با بی‌اشتهایی عصبی هستند. همچنین شواهدی در دست است که سروتونین که یک ماده شیمیایی مغزی مرتبط با افسردگی می‌باشد، ممکن است در بی‌اشتهایی نقش داشته باشد. • فیزیولوژیکی: ممکن است برخی از مشخصه‌های احساسی، در بی‌اشتهایی عصبی شرکت داشته باشند. این امکان وجود دارد که برخی از زنان جوان، از لحاظ شخصیتی، حالت وسواس فکری و عملی داشته باشند، که برای آنان این امر را آسان‌تر می‌سازد که علیرغم گرسنگی شدید، رژیم‌های سخت را تحمل کنند و از برخی مواد غذایی صرف‌نظر نمایند. آنها ممکن است تمایل فراوانی به کمال‌گرایی داشته باشند، به این معنی که هرگز فکرنکنند به اندازه کافی لاغرند. • محیطی: فرهنگ جدید غربی، بر لاغری تاکید داشته و آن را تایید می‌کند. رسانه‌ها پر شده است از مدل‌ها و بازیگران لاغراندام. موفقیت و ارزش اغلب با لاغر بودن معادل است. ممکن است این فشار ایجاد شده، تمایل به لاغری را خصوصاً در میان دختران و زنان جوان تقویت ‌نماید.

بیشتر بخوانید : بی اشتهایی عصبی ♥ آنورکسیا

خستگی

خستگی

خستگی ،خستگی مفرط،خستگی چشم،خستگی مفرط نشانه چیست،خستگی و خواب آلودگی،خستگی پاها،خستگی به انگلیسی،خستگی شعر،خستگی ذهنی،خستگی زیاد،خستگی مفرط در بارداری،خستگی مفرط پاها،خستگی مفرط چیست،خستگی مفرط و استخوان درد،خستگی مفرط نشانه چیست،خستگی مفرط و افسردگی،خستگی مفرط چشم،خستگی مفرط نشانه ی چیست

خستگی ،خستگی مفرط،خستگی چشم،خستگی مفرط نشانه چیست،خستگی و خواب آلودگی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خستگی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.برای داشتن یدنی سالم و سرحال و قبراق داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز بدن شما به تمام مواد مغذی را تامین کند، ضروری است . اگر هر روز صبح به سختی از رختخواب بیرون می آیید و یا بعد از تعطیلات آخر هفته و استراحت کافی در منزل هنوز هم نیاز به استراحت و خواب دارید، ممکن است از خستگی موقت یا مزمن ناشی از کمبود ویتامین ها رنج می برید. علاوه بر عاداتی که ممکن است علت این وضعیت باشند ، نگاهی دقیقتر به آنچه می خورید نیز برای کشف علت خستگی های مزمن شما مورد نیاز است . اگر دچار کمبود مواد مغذی خاص باشید این مسئله می تواند باعث خستگی و کاهش سطح انرژی شما در طول روز شود .خستگی (Fatigue) نوعی احساس نداشتن نیرو است که باید از ضعف عضلانی (weakness) تفکیک شود. خستگی برخلاف ضعف عضلانی معمولاً با استراحت رفع می‌شود. 

علل خستگی چیست

خستگی می‌تواند خستگی جسمی (Physical fatigue) ناشی از نبودن توان عضلانی یا خستگی ذهنی (Mental fatigue) ناشی از فعالیت فکری طولانی باشد. خستگی واژه‌ای عام تر از خواب آلودگی است. علل خستگی می‌تواند بیماری‌ها (بیماری‌های خودایمنی، سرطان، کم خونی و…)، استرس، افسردگی، فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن، ایدز، بیماری کبدی، بیماری قلبی، بیماری لایم، پرواززدگی، بیخوابی و… باشند.

عوامل ایجاد خستگی

-مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا آنتی هیستامین ها – درمان های پزشکی خاصی مانند اشعه درمانی ، شیمی درمانی، و غیره – دوران بهبودی بعد از یک عمل جراحی – احساس اضطراب، افسردگی یا عصبی بودن – از دست دادن یک دوست – داشتن مشکلات مالی یا شخصی

درمان خستگی با خواب کامل

برای اجتناب از خستگی باید مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید. به خاطر داشته باشید که بدن برای بازسازی خود نیاز به خواب دارد- پس بیدار ماندن تا نصف شب و تماشای فیلم کمکی به شما نمی کند. اگر مشکل خواب دارید، سعی کنید برنامه مناسبی برای خوابتان بچینید. به عنوان مثال می توانید سر یک ساعت خاص به رختخواب بروید و سر ساعتی خاصی از خواب بلند شوید. همچنین باید محیط خوابتان به اندازه کافی ساکت و راحت و تاریک باشد. همچنین می توانید اتاق خوابتان را تنها برای خواب استفاده کنید و خواندن کتاب و تماشای تلویزیون را در اتاق خوابتان انجام ندهید.

خستگی ناشی از کنار گذاشتن ورزش

دلیلی که اغلب ما برای کنار گذاشتن ورزش می‌آوریم، خستگی و نداشتن انرژی کافی برای انجام آن است. اما حقیقت آن است که کنار گذاشتن ورزش به خستگی ما می‌افزاید. پژوهشگران دانشگاه جورجیا برای اثبات این فرضیه بر روی ۲۰ انسان بالغ، که به مشاغل اداری با تحرک کم اشتغال داشتند، آزمایشی را انجام دادند. این افراد که دچار خستگی مزمن بودند، در طی دوره آزمایش ۲۰ دقیقه ورزش به برنامه روزانه خود اضافه کردند. پس از ۶ هفته ، پیشرفت بسیار چشمگیری در سلامتی این افراد مشاهده شده و از میزان خستگی آنها کاسته شده بود. ورزش منظم باعث افزایش توان بدنی شده، باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی شده و میزان اکسیژن و املاح رسیده به بافت‌های بدن را افزایش می‌دهد. پس دفعه بعد که احساس خستگی کردید، به جای چرت زدن به یک پیاده‌روی آرام بپردازید.

درمان خستگی با کاهش استرس

استرس یکی از دلایل اصلی خستگی است- بنابراین غلبه بر استرس می تواند خستگی شما را از بین برد. روشهای گوناگونی برای غلبه بر استرس وجود دارد اما مهمترین چیز در قدم اول شناسایی دلیل اصلی استرس است. ممکن است کار دلیل اصلی استرس باشد و یا ممکن است استرس شما به دلیل ساعات زیاد کار و یا روابط بدی باشد که با دیگران در سر کار دارید. اگر دلیل استرس شما این است سعی کنید از اختیاراتتان استفاده کنید تا اوضاع را به نفع خود تغییر دهید. همچنین مطمئن شوید که در زمان استراحت، کارتان را کاملا تعطیل کرده اید. سعی کنید با چند روش مانند فرستادن پیام، حمام داغ و یا گوش دادن به موسیقی، خود را آرام کنید.

سندروم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن بیماری است که بسیاری از مردم از آن رنج می برند، اما متاسفانه اغلب تشخیص داده نمیشود تا زمانی که حداقل به مدت شش ماه ادامه می یابد و روز به روز تشدید می شود .این سندرم معمولا به شرایط یا بیماری های دیگر مربوط نیست، و زنان به طور معمول بعد از ۴۰ سالگی بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند . برخی از علائم شایع خستگی مزمن عبارتند از :

سردرد

درد های عضلانی

گره های لنفاوی حساس

مشکلات حافظه

کج خلقی

درمان خستگی با رژیم غذایی

رژیم غذاییتان نقش بسیار مهمی در احساسات شما دارد. اگر رژیم مناسب و متعادلی نداشته باشید احساس خستگی به شما دست خواهد داد. پس اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خوب و سالمی دارید و و در زمان درست غذا می خورید. حذف صبحانه مساوی است با شروع یک روز بد: یعنی اینکه شما تا زمان ناهار شکمتان خالی است. “کم غذا خوردن ولی همیشه خوردن” شما را سر پا نگه خواهد داشت و به شما کمک می کند که در طول روز احساس گرسنگی نکنید و بنابراین احساس خستگی نیز به شما دست نخواهد داد.ثابت نگه داشتن قند خون نیز برای جلوگیری از خستگی بسیار مهم است – پس به اندازه کافی کربوهیدرات بخورید.

خستگی ناشی از وسواس

در روانپزشکی و در اینجا منظور از «وسواسی»، فردی است که بر روی کارها بیش‌تر از نیاز آن کار انرژی صرف کرده و دقت به خرج می‌دهد. این افراد برای کارهای خود اهداف غیرواقعی و غیرقابل دستیابی منظور می‌کنند. در نتیجه هیچ‌گاه به رضایتمندی نمی‌رسند. در چنین شرایطی، باید برای کارهای خود محدوده زمانی تعیین کنید و بیش‌تر از این زمان بر روی آن وقت نگذارید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که با وجود صرف زمان کم‌تر، نتیجه کارتان با قبل تفاوت چندانی نکرده‌است.

درمان خستگی با عدم مصرف کافئین

در حالیکه کافئین می تواند در طول روز انرژی شما را افزایش دهد ولی عصر و شب هنگام باید از خوردن آن اجتناب کنید- مگر اینکه بخواهید طول شب را بیدار بمانید. کافئین که در نوشیدنیهایی مانند چای و قهوه و شکلات و کولا یافت می شود – می تواند باعث بیقراری و مشکلات خواب شود که این خود باعث خستگی روز بعد می شود. بنابراین بهتر است مقدار خوردن کافئینتان را کاهش دهید.

خستگی ناشی از کمبود ویتامین

ما در مورد برخی عادات روزانه که می تواند باعث ایجاد خستگی جسمی و روانی در افراد شود با شما صحبت کردیم ، اما علاوه بر آنها توجه به آنچه که می خورید نیز می تواند نقش بسیار مهمی در چگونگی ایجاد حس خستگی در شما بازی کند. تنها مقدار غذایی که در یک روز میخورید مهم نیست ، مهم کیفیت مواد غذایی است که شما را در اختیار بدن خود قرار می دهید . کمبودهای تغذیه و کمبود کالری دریافتی می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله خستگی، احساس افسردگی، و کاهش سطح انرژی را برایتان به ارمغان آورد . بیایید ببینیم زمانی که شما دچار کمبود مواد مغذی حیاتی میشوید چه اتفاقی در بدنتان می افتد .

خستگی ناشی از نخوردن صبحانه

غذایی که می‌خورید، حکم سوختی است که بدن شما مصرف می‌کند. وقتی خواب هستید، بدن شما از وعده شام تغذیه می‌کند. بعد از برخواستن از خواب، نیازمند سوخت‌گیری مجدد هستید، پس نیازمند صبحانه هستید. اما احتمالاً از روی تنبلی، صبحانه را حذف می‌کنید. نتیجه این کار، نداشتن توان کافی برای کار است. یک وعده صبحانه کامل باید شامل حبوبات گوشت و چربی سالم باشد. شیر کم چرب، روغن بادام، کره بادام زمینی و پودر پروتئین با نان نمونه یک صبحانه کامل است. تخم مرغ به همراه نان و گوشت نیز صبحانه بسیار مقوی‌ای است.

درمان های مکمل خستگی

درمانهای مکمل و کمکی نیز گزینه های بسیار خوبی برای رفع خستگی می باشند. این روشها، آرامش بدن شما را بالا برده و در طول شب خوابی راحت را به شما می دهند. آروماتیک درمانی، طب سوزنی، یوگا و ماساژ تنها تعدادی از روشهای آرام کردن بدن هستند که می توانید آنها را امتحان کنید.هر چقدر که آرامتر باشید بدین معناست که بدنتان بهتر می تواند خود را باسازی کند و در طول شب نیز خواب خوبی خواهید داشت.درمانهای مکمل به شما کمک می کنند که احساس شادابی و جوانی کنید و قادر باشید وظایفتان را در طول روز بهتر انجام دهید و وقت بیشتری را برای خود بگذارید.

خستگی ناشی از کمبود ویتامین C

این ویتامین بیشترین فایده را برای سیستم ایمنی بدن دارد و شما برای تامین این ویتامین باید از منابع غذایی آن استفاده کنید زیرا بدن توان تولید ویتامین C را ندارد .خوردن میوه های خانواده مرکبات، گوجه فرنگی، انواع فلفل و… به سوخت و ساز بهتر پروتئین ها و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی کمک می کند . اگر شما دچار کمبود این ویتامین مهم شوید نه تنها احساس خستگی خواهید داشت بلکه ممکن است درد مفاصل، تورم لثه ها و سرماخوردگی های مکرر را نیز تجربه کنید.

خستگی ناشی از شلختگی

میزکار شلوغ و بهم ریخته به لحاظ روانی باعث خستگی، کاهش تمرکز و کاهش توانایی پردازش اطلاعات در مغز می‌شود.در پایان ساعت کار از منظم بودن محیط کار و همچنین زدودن اشیای اضافی مطمئن شوید. این انتظام به شما کمک می‌کند تا صبح روز بعد انرژی بیشتری برای شروع کار داشته باشید.

درمان خستگی با گردش و نفس عمیق

بیرون رفتن نیرو بخشی عالیست. حتی 10 دقیقه بیرون رفتن و هوای تازه استنشاق کردن باعث سرحال آمدن شما می شود- تمام طول روز را در اداره ماندن و بیرون نیامدن باعث بوجود آمدن احساس خستگی در شما می شود. بیرون بروید و نهایت استفاده را از نور روز ببرید. اگر بتوانید همراه با این کمی ورزش بکنید که بسیار عالی می شود. وقتی که بیرون هستید یادتان باشد که درست نفس بکشید. بدبختانه بسیاری از ما درست نفس کشیدن را نمی دانیم. چند دقیقه ای از روز را به نفس کشیدنتان اختصاص دهید تا با این کار دوباره پر از انرژی شوید.

خستگی ناشی از کمبود ویتامین D

این ویتامین جذب کلسیم را در بدن تنظیم می کند ، به حفظ استحکام استخوان ها و افزایش حرکت ماهیچه های شما کمک می کند . همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش التهاب و خستگی می شود.برای به دست آوردن این ماده مغذی شما باید از مواد غذایی مثل انواع ماهی تن، ماهی قزل آلا، و دیگر ماهی های چرب استفاده کنید. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در روز نیز برای ساخت این ویتامین در بدن بسیار مفید است . کمبود ویتامین D منجر به ضعف عضلات و استخوان ها ، همچنین خواب ناکافی و خستگی در طول روز می شود .

خستگی ناشی از کار زیاد

اگر زمانی که نیاز به استراحت و آرامش دارید، به کار بپردازید، به طور کامل خستگی بر شما چیره خواهد شد. فاصله گرفتن از کار و در پی آن استراحت کردن، باعث بازیابی توانایی ذهن و بدن شما شده و بعد از این استراحت با توان کامل می‌توانید به کار بازگردید. اگر تعطیلات و استراحت منظم در برنامه کاری خود داشته باشید، قطعاً فردی خلاق‌تر، سازنده‌تر و موفق‌تر در محیط کار خواهید بود.

خستگی ناشی از کمبود منیزیم

این ماده مغذی در حبوبات، آجیل و غلات سبوس دار یافت می شود.هنگامی که در بدن شما منیزیم به اندازه کافی نباشد شما ممکن است حالت تهوع، ضعف، بی حسی را در اندام خود تجربه کنید . همچنین ممکن است اشتهایتان را از دست بدهید . از علایم دیگر کمبود منیزیم در بدن ریتم غیر طبیعی قلب و انقباض عضلات است.

خستگی ناشی از آپنه خواب

آپنه‌ی خواب یا وقفه‌ی تنفسی در خواب باعث می‌شود فارغ از اینکه چقدر استراحت کرده‌اید، با خستگی از خواب بیدار شوید. آپنه‌ی خواب اختلالی است که با وقفه‌های کوتاه تنفسی در خواب شناخته می‌شود. در رایج‌ترین حالت این اختلال، آپنه‌ی خواب انسدادی، مجرای بالایی تنفس برای چند ثانیه بسته می‌شود به طوریکه مغز فرمان بیدار شدن می‌دهد تا تنفس دوباره ممکن شود. به گفته‌ی دکتر بارکر (Barker)، مدیر پیشین مؤسسه‌ی خواب بابتیست در ناکسویلِ تِنِسی، یک فرد مبتلا به آپنه‌ی خوابِ انسدادی ممکن است در طول شب تا ۱۰۰ بار دچار وقفه‌ی تنفسی شود. نشانه‌ها: این اختلال معمولا همراه با خُروپُف و خستگی ناشی از بدخوابی در روز بعد است. آپنه‌ی خواب ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته شود، بنابراین انجام آزمایش‌های تشخیصی برای آن اهمیت زیادی دارد. روش تشخیص: برای تشخیص لازم است شبی را در یک کلینیک خواب، جایی که الگوهای خواب، تغییرات تنفسی و فعالیت‌های مغزی شما توسط پلی‌سومنوگرام (polysomnogram) ضبط و بررسی می‌شود، بگذرانید.

استفاده از تلفن قبل ار خواب

صفحه روشن تلفن همراه و یا مانیتور و نور ساطع شده از آن به چشم، باعث اختلال در فرآیند و ریتم شب و روز بدن شده، و باعث توقف تولید ملاتونین در بدن می‌شود. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می‌کند. نور ساطع شده از گوشی‌های همراه و مانیتور رایانه درجات مختلفی دارد، اما توصیه می‌شود تا ۲ ساعت قبل از رفتن به خواب، از این وسایل استفاده نکنید. چک کردن گوشی، لحظاتی قبل از به خواب رفتن، باعث اختلال در ساعت خواب شما می‌شود.

خستگی ناشی از کمبود ویتامین B

ویتامین های B کمپلکس (B1، B6، و B12) مهم ترین ویتامین های این گروه هستند ، زیرا کمبود این سه ویتامین باعث ایجاد احساس خستگی، افسردگی، از دست دادن توده عضلانی و کاهش اشتها در فرد می شود. سارکوپنی یک اختلال است که باضعف و تحلیل عضلات فرد مشخص می شود.?ویتامین B1، یا تیامین، مسئول تنظیم عملکرد سیستم عصبی فرد است و در سوخت و ساز قند خون مؤثر است . ?ویتامین B6 مسئول کنترل اشتها و سوخت و ساز چربی ها در بدن است . ?ویتامین B12 از بروز افسردگی و خستگی مزمن پیشگیری می کند . اعتقاد بر این است که در حدود ۱۵٪ از جمعیت به کمبود ویتامین B (هر یک از آنها) مبتلا هستند . شما می توانید این مواد مغذی را در لبنیات ، تخم مرغ و ماهی پیدا کنید . همچنین گیاه خواران، برای تامین این ویتامین ها باید از غلات غنی شده و مخمر استفاده کنند .

خستگی ناشی از شب زنده داری

اگر پنجشنبه‌ها تا دیروقت بیدار بمانید، جمعه شب چگونه می‌توانید سر وقت به خواب بروید؟ قطعاً صبح شنبه نیز با کمبود خواب از خواب برخواهید خواست. بنابراین سعی کنید پنج‌شنبه‌ها خیلی هم خواب خود را به تاخیر نیاندازید. اگر صبح شنبه احساس خستگی کردید، کافی است با یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای، اندکی این مشکل را برطرف کنید.

درمان خستگی با خوردن کیوی و مرکبات

این میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند. به همراه هر وعده‌ی غذایی‌تان یک عدد پرتقال یا کیوی میل کنید. غذاهایتان را با آب لیموترش فراوان یا گریپ‌فروت صرف کنید. اگر تصور می‌کنید ویتامین C بدنتان کم است می‌توانید برای مدت کوتاهی از مکمل استفاده کنید.

خستگی ،خستگی مفرط،خستگی چشم،خستگی مفرط نشانه چیست،خستگی و خواب آلودگی

خستگی ناشی از کم نوشیدن آب

به اعتقاد متخصصان تغذیه، کاهش تنها ۲ درصدی مایعات بدن، عوارض بسیار جدی‌ای بر روی توانایی بدن خواهد داشت. کاهش مایعات بدن، باعث کاهش حجم خون شده و در نتیجه باعث بالا رفتن غلظت خون می‌شود. افزایش غلظت خون، باعث کاهش چشمگیر سرعت گردش آن می‌شود و در نتیجه این مساله پمپاژ قلب را با مشکل مواجه می‌کند. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا سرعت رسیدن اکسیژن و املاح به بافت‌ها و عضلات بدن کاهش یابد.

درمان خستگی با مصرف کلم

خداوند در طبیعت نعمت‌هایی آفریده که سرشار از مواد مغذی‌اند. خوشبختانه فصل، فصل انواع کلم‌هاست که سرشار از ویتامین C هستند. این مواد غذایی همچنین حاوی املاح معدنی و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن ما هستند. پس از خوردن انواع کلم غفلت نکنید. بخار پز کردن کلم‌ها باعث می‌شود ویتامین کمتری از دست بدهند. به همراه غذاهایتان (ماهی، گوشت، مرغ) کلم بروکلی سرو کنید. داخل سالادهایتان از کلم برگ و کلم قرمز خرد شده استفاده کنید. خلاصه به هر بهانه ای کلم میل کنید.

غذاهای مفید برای درمان خستگی

برای مقابله با خستگی: جگر، سبزیجات خشک، شکلات را دریابید این مواد غذایی حاوی آهن هستند. اگر به میزان کافی گوشت قرمز مصرف نکنید امکان ندارد بدنتان آهن کافی داشته باشد. زمانی که بدن با کمبود آهن مواجه باشد (حتی به میزان کم) احساس خستگی امان آدم را می‌برد. جگر منبع آهن است. باید بدانید در هر 100 گرم شکلات سیاه 10.7 میلی گرم آهن وجود دارد. برای همین توصیه می‌کنیم روزانه یک تکه شکلات سیاه میل کنید.

خستگی ناشی از کمبود آهن

آیا به میزان کافی از خوراکی‌های آهن دار استفاده می‌کنید؟ کمبود میزان آهن در بدن باعث بی‌حالی، ضعف و بدخلقی می‌شود. به این‌ها کاهش تمرکز را هم اضافه کنید. برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی، باید مصرف آهن را افزایش دهید. گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ، بادام زمینی، سبزیجات و تنقلات از جمله منابع اصلی آهن خوراکی هستند. برای جذب بهتر آهن، بهتر است در کنار این‌ها، از خوراکی‌هایی که دارای ویتامین سی هستند استفاده کنید. همه ما عوارض ناشی از فقر آهن را می‌دانیم. بهتر است با مشاهده هریک از علائم کمبود آهن، پیش از هرکاری به پزشک مراجعه کنید.شما لازم نیست حتما دچار کم خونی باشید تا مشخص شود از کمبود آهن رنج می برید. به گفته سازمان بهداشت جهانی، کمبود این ماده معدنی یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه ای در جهان است. شایع ترین علائم فقر آهن عبارتند از : ضعف، خستگی، و افت رشد شناختی . این کمبود به نوبه خود باعث عملکرد ضعیف فرد در محل کار (یا مدرسه) ، عدم تعادل در سیستم ایمنی بدن و سختی در حفظ درجه حرارت طبیعی بدن فرد می شود .

درمان خستگی با وعده های غذایی

اگر صبحانه نخورده از منزل خارج می‌شوید و برای ناهار یک ساندویچ یا مقداری سالاد میل می‌کنید و زمانی که به منزل بر می‌گردید به بهانه‌ی این که میل ندارید از خیر شام هم می‌گذرید تعجبی ندارد که مدام احساس خستگی کنید و خواب راحتی نداشته باشید. حتی زمانی که نان را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کرده باشید نیز خستگی به سراغتان خواهد آمد. به خاطر اینکه با حذف نان گلوسیدهایی که انرژی بدنتان را تأمین می‌کند را از دست می‌دهید. برای تأمین انرژی بدنتان لازم است که روزانه حداقل 150 گرم نان (کامل) میل کنید. اگر می‌خواهید سرزندگی و نشاط خود را بازیابید از هیچ وعده‌ی غذایی صرف نظر نکنید. صبحانه‌ی کامل (نان، لبنیات، میوه) میل کنید. برای ناهار و شام گوشت، ماهی، تخم مرغ، نان، سبزیجات، میوه و ماست را فراموش نکنید. البته منظورمان این نیست که همه‌ی این‌ها را یکجا میل کنید. ما فقط سعی داریم به شما ایده بدهیم. زیاده‌روی نکنید ولی تغذیه‌ی سالمی داشته باشید. اگر با ایجاد تغییراتی در شیوه‌ی زندگی و تغذیه‌تان، احساس خستگی‌تان از بین نرفت توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.

خستگی ناشی از کم خونی

خستگی ناشی از کم خونی به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خون است، که اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها و سلول‌ها می‌رساند، که ممکن است احساس ضعف و تنگی نفس ایجاد کند. کم خونی می‌تواند به ‌علت کمبود آهن یا ویتامین، از دست دادن خون، خونریزی داخلی یا یک بیماری‌های مزمن از قبیل آرتریت روماتوئید، سرطان یا نارسایی کلیه ایجاد شود. لورنس کوراش استاد کمک پزشکی آزمایشگاهی در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو اینچنین توضیح می‌دهد: زنانی که در سنین باروری هستند، در طول دوره بارداری و شیردهی، به‌ ویژه به کم خونی ناشی از فقر آهن، به علت از دست دادن خون در دوران قاعدگی و نیاز بدن به آهن بیشتر مبتلا می‌شوند. علائم: خستگی یکی از علائم عمده‌ی آن است. دیگر علائم شامل ضعف شدید، اختلالات در خواب، عدم تمرکز، تند شدن ضربان قلب، درد قفسه سینه و سردرد است. ورزش ساده مانند بالا رفتن از پله‌ها و یا راه رفتن در فواصل کوتاه، می‌تواند سبب خستگی شود. آزمایش: یک ارزیابی کامل برای کم خونی شامل تست‌های فیزیکی و آزمایش خون مانند محاسبه‌ی تعداد سلول‌های خونی یا اندازه گیری گلبول‌های قرمز خون باشد. یکی از روش‌های استاندارد برای محاسبه‌ی‌ کم خونی تست ادرار است.

خستگی ناشی از وسواس بودن

وقتی ترس از شکست دارید، دائماً با آن درگیر خواهید بود. وقتی نگران اخراج شدن خود هستید، هربار که رئیس ‌تان شما را صدا می‌زند، احساس می‌کنید که وقتش رسیده‌است. یا از موتوسیکلت سواری می‌ترسید و هربار که مجبور به موتوسواری می‌شوید، منتظرید که زمین بخورید. در واقع در هر شرایطی شما منتظر بدترین پیش‌آمد ممکن هستید. این نگرانی همیشگی شما را فلج کرده و به سوی یک خستگی دائمی هدایت می‌کند. وقتی احساس می‌کنید در موقعیت خطرناکی هستید، نفس عمیقی بکشید، سپس از خودتان بپرسید که اگر بدترین اتفاق ممکن بیافتد، چه می‌شود! هوای تازه، مدیتیشن، ورزش و یا تنها درمیان گذاشتن نگرانی‌های خود با یک دوست، به شما کمک می‌کند که به این نگرانی‌ها فائق آیید و به مسائل پیرامون خود واقع بینانه نگاه کنید.

خستگی ناشی از بیماری تیروئید

چنانچه هورمون‌های تیروئید خوب ترشح نشوند، حتی فعالیت‌های روزانه هم شما را خسته خواهد کرد. غده تیروئید، حدودا اندازه گره کراوات یک مرد است، که در جلوی گردن قرار دارد و هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند. ترشح بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید)، سوخت و ساز بدن را سرعت می‌بخشد. هورمون تیروئید خیلی کم کار (کم کاری تیروئید)، سوخت و ساز بدن را کند می‌کند.علائم: پرکاری تیروئید ابتدا موجب خستگی و ضعف عضلانی در ران‌ها می‌شود که ورزش‌هایی از قبیل دوچرخه سواری و یا بالا رفتن از پله را مشکل می‌کند. علائم دیگر شامل کاهش وزن بی‌علت، احساس گرمای دائم، افزایش ضربان قلب، کوتاه شدن و کاهش جریان قاعدگی و افزایش تشنگی است. رابرت جی مک کانل، مدیر مرکز تیروئید نیویورک در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک می‌گوید: پرکاری تیروئید معمولا بیشتر در زنان ۲۰ و ۳۰ ساله خود را نشان می‌هد، اما در زنان و مردان مسن‌تر هم می‌تواند رخ دهد. کم کاری تیروئید باعث خستگی و ناتوانی در تمرکز و درد عضلانی، حتی با فعالیت جزئی می‌شود. علائم دیگر عبارتند از افزایش وزن ناشی از احتباس آب، احساس سرمای دائم (حتی در آب و هوای گرم‌تر)، جریان قاعدگی سنگین‌تر و بیشتر و یبوست. شیوع کم کاری تیروئید در زنان بالای ۵۰ سال است. مک کانل می‌گوید، در واقع، بیشتر از ۱۰% از زنان بالای۵۰ سال مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف هستند. آزمایش‌: بیماری تیروئید را می‌توان با یک آزمایش خون تشخیص داد. مک کانل می‌گوید: اختلالات تیروئید قابل درمان است، آزمایش تیروئید باید در تمام افرادی که از خستگی و یا ضعف عضلانی شکایت دارند، انجام شود.

خستگی ناشی از خوردن هله هوله

خوراکی‌های مختلفی که مملو از شیرینی‌جات و کربوهیدرات‌های اضافی هستند، شاخص قند بالایی دارند و به راحتی میزان قند خون را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند. افزایش ناگهانی قندخون، باعث ایجاد رخوت در اندام و در نتیجه احساس خستگی می‌شود. بهتر است تغذیه خود را از میان خوراکی‌های کم چرب با قند پایین انتخاب کنید.

خستگی ناشی از دیابت

هر ساله مشخص می‌شود که بیش از یک میلیون نفر از مردم به دیابت نوع ۲مبتلا هستند. اما بسیاری حتی ممکن است از آن اطلاع نداشته باشند. قند، که گلوکز نیز نامیده می‌شود، سوختی است که از بدن شما محافظت می‌کند. این بدان معناست که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ امکان استفاده و سوزاندن قند در بدن به‌درستی وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود تا قند خون بالا رود. کریستوفر سادک پروفسور پزشکی و مدیر برنامه برای مرکز پژوهش‌های بالینی عمومی در دانشگاه پزشکی جان هاپکینز می‌گوید: افراد مبتلا به دیابت، اغلب با احساس خستگی و نداشتن انرژی کافی برای بدن که یکی از علائم هشدار‌دهنده دیابت است به این بیماری پی می‌برند. علائم: از یک سو خستگی و از سوی دیگر علائمی مانند تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، گرسنگی، کاهش وزن، تحریک پذیری، عفونت‌های مخمری و تاری دید. آزمایش‌: دو آزمایش عمده برای دیابت وجود دارد. آزمون قند خون ناشتا، که متداول‌تر است، سطح قند خونِ پس از ناشتا به مدت ۸ ساعت اندازه گیری می‌شود. با استفاده از آزمون تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)، دو بار خون گرفته می‌شود، یک‌بار قبل از نوشیدن شربت گلوکز، سپس ۲ ساعت بعد از نوشیدن آن.

خستگی ناشی از ناتوانی در نه گفتن

افرادی که به دنبال جلب رضایت همه اطرافیان خود هستند، اغلب در زندگی شخصی خود کم‌تر شاد بوده و انرژی کم‌تری دارند. غم‌انگیزتر اینجاست که این افراد به طور ناگهانی دچار بی‌انگیزگی شده و از دست همه اطرافیان خود خشمگین می‌شوند. بنابریان اگر فرزندتان از شما درخواست کرد که برای کل اعضای تیم فوتبالشان چیپس سرخ کنید، برای گفتن «بله» عجله نکنید. اگر از اینگونه افراد هستید، باید با پاسخ «نه» اخت بگیرید. برای این کار نیز باید تمرین کنید. مثلاً هنگامی که رانندگی می‌کنید و تنها هستید، با خود نه گفتن را تمرین کنید تا در شرایط واقعی، راحت‌تر این کلمه را بگویید.

خستگی ناشی از افسردگی

احساس غم و ناراحتی زیاد، یا افسردگی یک بیماری مهم است که خواب، غذا خوردن، احساس ما در مورد خودمان و دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدون درمان، علائم و نشانه‌های افسردگی ممکن است برای هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها به طول انجامد. علائم: اکثر ما تجربه‌ی افسردگی را با این اوصاف ذکر شده نداریم. اما معمولا، افسردگی می‌تواند باعث کاهش انرژی، تغییرات در الگوهای خواب و غذا خوردن، مشکلات حافظه و تمرکز و احساس ناامیدی، بی ارزشی و منفی نگری توام شود. آزمایش: هیچ آزمایش خونی برای افسردگی وجود ندارد، اما دکتر شما ممکن است با پرسیدن یک سری سوالات از شما قادر به شناسایی آن باشد. اگر شما پنج مورد یا بیشتر از این علایم زیر را برای بیش از ۲ هفته تجربه نمودید و یا اگر آن‌ها در زندگی شما تداخل ایجاد کرده‌اند، با دکتر خود یا متخصص بهداشت روانی مشورت کنید: خستگی یا از دست دادن انرژی، خواب بیش از حد کم و یا زیاد، غم، اضطراب و یا احساس پوچی، کاهش اشتها و کاهش وزن، افزایش اشتها و افزایش وزن، از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌هایی که زمانی به آن علاقه داشتید، بی‌قراری یا تحریک پذیری، علائم فیزیکی مداوم که به درمان جواب نمی‌دهند مانند سردرد، درد مزمن و یا یبوست و سایر اختلالات گوارشی، اشکال در تمرکز، یادآوری، یا تصمیم گیری، احساس گناه، نا امیدی و یا عقاید بی ارزش درباره مرگ یا خودکشی.

خستگی ناشی از خوردن مشروبات الکلی

برخی قبل از خواب به نوشیدن مشروبات الکلی می‌پردازند، با این باور که این کار باعث رفع خستگی و بازیابی انرژی در آن‌ها می‌شود. شاید بسیاری هم به این باور اعتقاد داشته‌باشند، اما باید گفت که اینگونه نبوده و این عادت عواقب ناخوشایندی در پی دارد. الکل به دلیل خاصیت تسکین دهنده‌ای که دارد،در ابتدا سیستم عصبی مرکزی را آرام می‌کند. اما ناگهان بر روی متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و میزان آدرنالین خون را افزایش می‌دهد. افزایش آدرنالین خون باعث اختلال در خواب شده و همین مساله باعث می‌شود فرد در نیمه‌های شب خواب زده‌ شود.

خستگی ناشی از آرتریت روماتوئید

این یک بیماری خود ایمنی است که همیشه در اوایل به آسانی تشخیص داده نمی‌شود، اما چند سرنخ ظریف برای کشف آن وجود دارد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن برعلیه خودش کار می‌کند و به بافت‌های سالم مرتبط با هم حمله می‌کند، در نتیجه گاهی اوقات آسیب غیر قابل جبرانی به استخوان و غضروف وارد می‌سازد. علائم: بسیاری از علائم آن (مانند خستگی، کمبود انرژی، از دست دادن اشتها و درد مفاصل) با برخی بیماری‌های دیگر از جمله دیگر اشکال آرتریت مانند درد مزمن و سفتی عضلات موسوم به فیبرومیالژیا و لوپوس مشترک هستند. با توجه به سخنان جان کلیپل، رئیس و مدیر عامل بنیاد آرتروز آتلانتا، خستگی ناشی از کم خونی و اختلالات تیروئید حتی در افراد مبتلا به آرتریتروماتوئید شایع‌تراست. متخصصین پوست حداقل چهار معیار زیر را در تشخیص RA بررسی می‌کنند: خشکی صبحگاهی در داخل و اطراف مفاصل، حداقل سه حوزه مشترک با تورم بافت نرم به طور همزمان؛ مفاصل متورم در مچ دست، بند انگشت، و یا مفصل وسط انگشت؛ درگیری همزمان نقاط مشترک در هر دو طرف بدن؛ بافت توده‌ای زیر پوست؛ و فرسایش استخوان در مچ دست و یا مفاصل دست. تشخیص توسط اشعه ایکس صورت می‌پزیرد. آزمایش: آزمایش کامل فیزیکی توسط روماتولوژیست می‌تواند شواهد بسیار ارزشمندی از بیماری ارائه دهد، اما یک آزمایش نیز برای تشخیص روماتوئید وجود دارد و آن پادتن‌های موجود در خون است. حدود ۸۰ ٪ از مردم که آزمایشRA می‌دهند جواب تستشان مثبت است، اما باید خاطر نشان کرد که این آزمون قطعی نیست.

خستگی ناشی از مصرف قهوه

شرروع روز با یک فنجان قهوه و یا چای پیشنهاد خوبی است. اما به یاد داشته باشید که میانگین مصرف قهوه در طول روز نباید از ۳ فنجان تجاوز کند. اگر مصرف قهوه از این مقدار افزایش یابد، ممکن است باعث تحریک و ایجاد نقص در چرخه خواب و بیداری شود. کافئین باعث توقف تولید آدنوزین می‌شود. آدنوزین یک محصول فرعی فعالیت سلولی است که باعث ایجاد احساس نیاز به خواب و خواب آلودگی می‌شود. طبق مطالعات اخیر، مصرف قهوه کمتر از ۶ ساعت قبل از خواب، باعث ایجاد مشکل در فرآیند خواب می‌شود.

خستگی مزمن

این وضعیت پریشان کننده و باعث خستگی مفرط می‌شود که به سرعت اتفاق می‌افتد. افرادی که از CFS رنج می‌برند، پس از انجام فعالیت‌های عادی روزانه احساس خستگی شدیدی دارند و به‌راحتی با فعالیت‌های جزئی خسته می‌شوند. علائم: علائم دیگر عبارتند از سردرد، درد عضلانی و درد مفاصل، ضعف، غدد لنفاوی دردناک، و ناتوانی در تمرکزاست. سندرم خستگی مزمن، ناشناخته می‌ماند، چون هیچ علت شناخته‌ شده‌ای برای آن وجود ندارد. آزمایش: هیچ آزمایشی وجود ندارد. دکترتان باید قبل از تشخیص، سایر علائم مشابه، مانند لوپوس و ام اس را در نظر بگیرد.

خستگی ناشی از اختلال خواب

اگر شما هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید احساس خستگی می‌کنید، ممکن است مشکل اختلال خواب داشته باشید؛ مهم نیست که چقدر استراحت کرده‌اید اما باز هم احساس گیجی و خستگی دارید. اختناق در خواب یک اختلال است که با وقفه کوتاهی در تنفس در طی خواب همراه می‌شود. در رایج‌ترین نوع اختناق انسدادی خواب، راه هوای تنفس فوقانی شما مسدود و یا تنفستان برای چند ثانیه کم می‌شود، که به نوبه خود هشدار‌هایی برای مغز است تا شما را برای تنفس مجدد از خواب بیدار کند. دکتر روزن بارکر مدیر پزشکی سابق موسسه خواب نکسویل می‌گوید: شخص مبتلا به اختناق خواب ممکن است در طول شب برای ده‌ها یا حتی صدها بار دچار قطع تنفس شود. علائم: اختناق در خواب معمولا دارای‌ نشانه‌هایی از قبیل خروپف است و به‌طور کلی با خستگی در روز بعد همراه می‌شود. از آن‌جا که اختناق در خواب می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی شود، شناسایی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آزمایش‌: شامل یک شب اقامت در یک کلینیک خواب است تا الگوی خواب شما ضبط ‌شود و یک تست بدون درد که الگوهای خوابتان، تغییرات تنفسی و فعالیت مغز تحت نظارت قرار ‌گیرد.خستگی دائم، کمبود انرژی، زود خسته شدن از کار، کم آوردن در کار، کوفتگی بدن و مانند آن اصطلاحاتی هستند که در محاورات روزمرّه با آنها زیاد برخورد می‌کنیم. در واقع، خستگی مزمن، همراه و همنشین بسیاری از مردم در این روزهاست, این همراهی برای عده‌ای از آنها به‌قدری عادی شده که آن را به‌عنوان بیماری اصلی خود ذکر نمی‌کنند یا آنکه اعتقادی به وجود درمانی مؤثّر برای آن ندارند در حالی که درمان این‌گونه بیماران در اغلب موارد بسیار آسان است و این به‌خلاف رویکرد طبّ کلاسیک است که در آن، «سندروم خستگی مزمن chronic fatigue syndrome» از معضلات و مشکلات تشخیصی و درمانی محسوب می‌شود.

علل خستگی مزمن

1 ــ بیماری‌های روحی و به‌ویژه افسردگی در موارد خفیف آن که برای بیمار قابل تشخیص نیست. 2 ــ یبوست 3 ــ کمبود ریز‌مغذی‌ها در رژیم غذایی مانند کلسیم، ویتامین‌ها و… 4 ــ نامنظمی‌های خواب 5 ــ کمبود فعالیت بدن 6 ــ غلظت خون از جمله بالا بودن چربی خون و … 7 ــ عفونت‌های مزمن مثل سینوزیت، عفونت‌های رحمی و… 8 ــ مصرف غذاهای نامناسب عمدتاً غذاهایی با طبع سرد یا دارای رطوبت زیاد 9 ــ افزایش میزان بلغم در بدن 10 ــ کم‌خونی 11 ــ مسمومیت‌های مزمن و به‌ویژه مسمومیت با سرب که این روزها بسیار شایع است.

بیشتر بخوانید : بی خوابی

کدو سبز

کدو سبز

کدو سبز ،کدو سبز در بارداری،کدو سبز و دیابت،کدو سبز خام یا پخته،کدو سبز پلو،کدو سبز و قند خون،کدو سبز با ماست،کدو سبز در دوران بارداری،کدو سبز در بارداری مضر است،کدو سبز در بارداری ضرر دارد،کدو سبز در بارداری،مصرف کدو سبز در بارداری،خواص کدو سبز در بارداری،خاصیت کدو سبز در بارداری،فواید خوردن کدو سبز در بارداری،کدو سبز و بارداری،کدو سبز و دیابت بارداری

کدو سبز ،کدو سبز در بارداری،کدو سبز و دیابت،کدو سبز خام یا پخته

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد کدو سبز صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.کدو را معمولا با بادمجان مصرف می کنند.جالب است بدانید که کدو از نظر علم گیاه شناسی یک میوه ی تابستانی است اما از نظر پخت و پز به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود که خیلی هم ارزش تغذیه ای فراوانی دارد و برای سلامتی بسیار مفید و موثر می باشد.گفتنی است که کدو یک سبزی استوانه ای شکل شبیه خیار می باشد که دارای طعم تند و تیز و شیرینی با هم می باشد..در واقع این گیاه به رنگ های سبز و زرد در دسترس همه قرار دارد.بدنیست بدانید که کدو سبز از نظر تغذیه ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یک منبع خوب ویتامین C، ویتامین A و منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته شده است.گفتنی است که این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می نماید.جالب است بدانید که این باور وجود دارد که کدو سبز آسم را درمان می کند؛ زیرا حاوی ویتامین C بالایی می باشد.گفتنی است که دریافت منظم این سبزی باعث کاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می شود؛ حتما می دانید که سطوح بالای هموسیستئین منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

آشنایی با کدو سبز

کدو سبز نوعی کدوی تابستانی است که می‌تواند تا حدود یک متر رشد کند، اما معمولاً در نصف این اندازه یا کمتر، برداشت می‌شود و به همراه بسیاری از انواع دیگر کدوها، مانند کدو تنبل، در گونهٔ کدو تخم پوست کاغذی (نام علمی: Cucurbita pepo) دسته‌بندی می‌گردد. کدو سبز می‌تواند سبز تیره یا روشن باشد. پیوند مشابه آن، کدوی طلایی، ممکن است نارنجی یا زرد تیره باشد. در زمینهٔ آشپزی، از کدو سبز به صورت تره‌بار استفاده می‌شود، یعنی معمولاً به عنوان یک چاشنی خوش‌طعم یا بخشی از غذا پخته می‌شود. اما از لحاظ گیاه‌شناسی، کدو سبز یک میوه نارس، حاصل از تورم تخمدان گل آن است.

نگهداری کدو سبز

برای خرید کدو سبز آنهایی را انتخاب کنید که پوستشان براق تر و وزنشان سنگین تر از اندازه‌شان می باشد همچنین توجه داشته باشید پوست آن نباید خیلی سفت باشد چون پوست سفت نشان دهنده بیش از حد رسیده بودن کدو است. کدوهایی را که اندازه متوسط دارند خریداری کنید. سوراخ های روی کدو نشان دهنده خراب بودن و فاسد بودن آن است. کدو را باید به صورت نشسته در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد

مواد مغذی در کدو سبز

کدو سبز از نظر تغذیه ای به عنوان یک منبع خوب ویتامین C، ویتامین A (به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن)، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می شود. کدو سبز همچنین یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می باشد. این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند. از دیگر مواد مغذی موجود در کدو سبز می توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان، ویتامین K و… اشاره کرد.

کدو سبز ،کدو سبز در بارداری،کدو سبز و دیابت،کدو سبز خام یا پخته

پیشگیری از بیماریها با کدو سبز

* کدو سبز یکی از بهترین غذاهایی است که به پیشگیری از بیماری اسکوربوت، کبودی و… که در نتیجه ی کمبود ویتامین C به وجود می آید کمک می کند. * از خطر ابتلا به ام اس و سرطان کولون (روده بزرگ) محافظت می کند. * حاوی عناصر ضد سرطانی * به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری های قلبی در دیابتی ها کمک می کند و همچنین خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را به وسیله ی کاهش فشار خون بالا، کاهش می دهد. * کدو سبز از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره ی رگ های خونی می باشد جلوگیری می کند.* به این ترتیب کدو سبز یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با بیماری ها است چرا که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

خواص کدو سبز برای سلامت قلب

آیا تابه‌حال چیزی درمورد رژیم دش شنیده‌اید؟ به این رژیم، روش‌های رژیمی برای توقف پرفشاری خون هم گفته‌می‌شود. هدف این رژیم، افزایش سلامت قلب از طریق کاهش پرفشاری خون است. بر اساس گزارش چاپ‌شده توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون، کدو سبز یکی از بخش‌های اصلی رژیم دش است. کلسترول، سدیم و چربی کدو سبز پایین است و به حفظ تعادل کربوهیدرات‌ها کمک‌می‌کند. حفظ تعادل کربوهیدرات‌ها برای سلامت قلب ضروری است. دلیل دیگر مفید بودن کدو سبز برای قلب، وجود فیبر است. مصرف بالای فیبر می‌تواند با کاهش خطر پیشرفت سکته، پرفشاری خون و بیماری قلبی در ارتباط باشد. کدو سبز، سرشاز از فولات نیز هست و بر اساس یک مطالعه چینی، مصرف فولات با خطر بیماری قلبی رابطه عکس دارد. این واقعیت که کدو سبز سرشار از مواد معدنی دیگر مانند پتاسیم و منیزیم است، این میوه را به یک ابرغذا برای قلب تبدیل‌می‌کند. این مطالعه چنین بیان‌کرده که کمبود این دو ماده مغذی می‌تواند با ناتوانی قلب ارتباط مستقیم داشته‌باشد. یک ماده مغذی دیگر موجود درکدو سبز که باید به آن توجه‌کرد، ویتامین B کمپلکس است که برای تولید انرژی ضروری است. در یک مطالعه، کودکان مبتلا به بیماری قلبی، به‌طرز عجیبی کمبود ریبوفلاوین داشتند و این مسئله، بر احتمال وجود رابطه میان ریبوفلاوین و سلامت قلب تاکیددارد. یک مطالعه چینی دیگر، ریبوفلاوین را به کاهش ناتوانی قلبی در بیماران دیابتی ربط‌داده‌ است. کمبود ریبوفلاوین به برخی از نواقص مادرزادی در زنان باردار، به‌ویژه خروجی‌های قلب نوزاد ارتباط دارد.

خواص کدو سبز برای چشم

نیازی به یادآوری اهمیت بینایی نیست. گفته‌ می‌شود پزشکی دانشگاه روچستر، یک رژیم غذایی کم‌چرب می‌تواند برای چشم خوب باشد- و کدو سبز می‌تواند بخش خوبی از این رژیم غذایی باشد. کدو، منبع عالی از بتاکاروتن نیز هست که می‌تواند سلامت چشم را افزایش‌داده و از آن دربرابر عفونت‌ها محافظت‌کند.

خواص کدوسبز برای رشد مو

کدو سبز به‌دلیل سرشاربودن از روی، رشد مو را افزایش‌می‌دهد. ویتامین C موجود در کدو سبز می‌تواند موی خشک و موخوره را درمان‌کند. همچنین تارهای موی شما را قوی و انعطاف‌پذیر می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث بزرگ‌شدن فولیکول‌های مو و درنتیجه باعث توقف رشد مو شود. اما، با کدو سبز، این مسئله، مشکل‌ساز نیست.

خواص کدو سبز برای افزایش ایمنی بدن

از ایمنی حرف‌می‌زنید و ویتامین C آن چیزی است که به ذهن می‌آید. درست است؟ ما قصدنداریم بگوییم کدو سبز منبعی عالی از ویتامین C است. این ویتامین، شکل فعالی از اسیداسکوربیک است که سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند. و این کار را به روش‌های مختلف انجام‌می‌دهد. ابتدا، ویتامین C، سلول‌های T (نوعی سلول خونی سفید) بدن را به سلول‌های T عملی تبدیل‌می‌کند که دربرابر بیماری‌ها از بدن دفاع‌می‌کنند. همچنین، این ویتامین به تولید سلول‌های ایمنی بیشتر نیز کمک‌می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین C، از مردن سلول‌ها به‌دلیل التهاب جلوگیر ی‌می‌کند. RDA موجود در ویتامین C، ۹۰ میلی‌گرم در مردان و ۷۴ میلی‌گرم در زنان است. مقدار پایین ویتامین C به افزایش خطر عفونت ربط دارد. درواقع، مقادیر بالای این ویتامین، برای تقویت ایمنی افراد مبتلا به ایدز توصیه‌می‌شود. در یک مطالعه انجام‌شده در سوئد، ویتامین C و روی، ایمنی را افزایش‌دادند، تاحدی که حتی سلامت بیماران مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی مانند مالاریا و اسهال را نیز بهبودبخشیدند. خوب، این فهرست بلندبالا، فواید کدو سبز بود که می‌تواند زندگی شما را بهترکند. اما چگونه می‌توانید از وجود کدو در رژیم غذایی خود لذت‌ببرید؟ همان‌طور که حدس‌زدید، کدو سبز فواید زیاد دیگری برای سلامتی دارد. این فواید را زمانی متوجه می‌شویم که با دقت بیشتری به آن نگاه‌کنیم. قبل از اینکه پیش برویم، به مواد مغذی که به‌وفور در کدو سبز یافت‌می‌شوند، نگاهی بیندازیم.

کدو سبز ،کدو سبز در بارداری،کدو سبز و دیابت،کدو سبز خام یا پخته

خواص ضد پیری کدو سبز

جالب است بدانید که این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز دارای ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان 40 درصد می گردد. دیگر فوایدکدو را بدانید:جالب است بدانید که لاوه بر خواص متعدد و مفید کدو سبز بر سلامتی، این سبزی به عنوان عضو اصلی و یا اجزای جدایی ناپذیر سالادها، خورش ها، سوپ ها و… به کار برده می شود. این موضوع آزمایش شده است که افزودن کدو سبز به نان ها و کلوچه ها، آن ها را سه برابر مرطوب تر و لطیف تر می نماید.

خواص کدو سبز برای دیابت

متاسفانه خانه‌ای بدون یک فرد دیابتی بسیار نادر است. خوب، این بخش ناراحت‌کننده ماجراست. کدو سبز برای دیابت خوب است؟ بله، بخش خوب ماجرا این است که کدو سبز می‌تواند کمک‌کند. غذاهای غیرنشاسته‌ای مانند کدو سبز می‌توانند شما را سیر کرده و به درمان دیابت کمک‌کنند. و فیبر رژیمی که در کدو سبز فراوان است، می‌تواند جذب گلوگز را به تعویق انداخته و به بیماران دیابت نوع ۲ کمک‌کند. یک مطالعه آلمانی، چنین بیان‌می‌کند که فیبر حل‌نشدنی ( که کدو سبز دارای مقدار مناسبی از آن است) می‌تواند در جلوگیری از دیابت نوع ۲ موثر باشد. یک مطالعه دیگر نشان‌می‌دهد که فیبر رژیمی حل‌نشدنی در کاهش خطر دیابت موثر است. مصرف فیبر بیشتر، با کاهش خطر سندروم متابولیک که یکی از عوامل دیابت است، ارتباط دارد. با استناد به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فیبر حل‌شدنی می‌تواند تحمل گلوکز را در افراد دیابتی افزایش‌دهد. (کدو سبز هم فیبر حل‌شدنی دارد هم حل‌نشدنی).

خواص کدو سبز برای کاهش کلسترول

کدو سبز یکی از معدود غذاهای بدون کلسترول است و بنابراین می‌توانید آن را در رژیم غذایی کاهش کلسترول بگنجانید. فیبر حل‌شدنی با جذب کلسترول تداخل‌دارد. این به پایین‌آوردن کلسترول بد یا LDL خون کمک‌می‌کند.

خواص کدو سبز برای آسم

بر اساس یک مطالعه ایرانی، سطح بالای ویتامین C در کدو سبز به درمان آسم کمک‌می‌کند. خواص ضدالتهابی کدو سبز نیز در درمان آسم نقش‌دارند. علاوه‌بر ویتامین C، کدو سبز دارای مس نیز هست که در درمان آسم موثر است. یک مطالعه فنلاندی دریافت که ویتامین C نه‌تنها برای درمان حملات آسم بلکه برای حساسیت شدید برونش ( از ویژگی‌های آسم است) نیز مفید است. همان‌گونه که همه می‌دانند، ویتامین C به درمان علائم سرماخوردگی کمک‌می‌کند، بنابراین استفاده از ویتامین C برای کاهش علائم آسم، کاملا منطقی است.

خواص کدو سبز برای سرطان روده بزرگ

بازهم فیبر! فیبر موجود در کدو سبز، مهم‌ترین دلیل مفید بودن آن در درمان سرطان روده بزرگ است. فیبر کارهای زیادی می‌کند- آب اضافی را در روده بزرگ جذب‌می‌کند، رطوبت مدفوع را حفظ‌کرده و به‌خروج آسان آن ااز بدن کمکمی‌کند.به این دلایل، فیبر در پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است. اگرچه دانش عمیقی درمورد انواع فیبر لازم است (حل‌شدنی یا حل‌نشدنی)، اما فیبر رژیمی به‌طورکلی با کاهش خطر سرطان روده بزرگ ارتباط‌دارد. بر اساس مطالعه انجام‌شده در لس‌آنجلس، فیبر رژیمی نقش مهمی در تنظیم عملکرد روده و حفظ سلامت غشای مخاطی روده ایفا‌می‌کند. اگرچه مقدار دقیق فیبر و نوع آن کاملا شناخته‌شده نیست، اما گروه متخصصین مطالعه، مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر را توصیه‌کرده‌اند. لوتئین موجود در کدو سبز می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش‌دهد.

خواص کدو سبز برای دستگاه گوارش

علاوه‌بر فواید زیاد کدو سبز که دیدید، کدوی شگفت‌انگیز به گوارش نیز کمک‌می‌کند. بر اساس گزارش چاپ‌شده توسط دانشگاه رودآیلند، میوه‌های سبز و سبزیجات مانند کدو سبز، گوارش سالم را افزایش‌می‌دهند. می‌توانید از کدو سبز به‌عنوان یک غذای بعد از وعده غذایی نگاه‌کنید. چند هویج و کدو سبز را روی نان یا مافین له‌کرده و از طعم آن ( و البته فواید آن) لذت‌ببرید. درواقع، هنری بیلر (یک پزشک معروف امریکایی که ایده درمان بیماری فقط با غذا رادارد) تلاش‌کرد که مشکلات گوارشی بیمارانش را با پوره و سوپ کدو سبز درمان‌کند. حالا، آیا این یک دلیل خوب و کافی برای اطمینان به توانایی‌های درمان‌گر گوارش در کدو سبز نیست؟ فیبر رژیمی موجود در کدو سبز، مدفوع را حجیم‌کرده و به گوارش کمک‌می‌کند. به‌هرحال، فیبر را به‌طور تدریجی به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید. افزایش بسیار سریع فیبر رژیمی در رژیم غذایی، می‌تواند باعث نفخ، دردهای شکمی و حتی گاز ‌شود. یافته‌ها حاکی از آن است که فیبر رژیمی، اجزاء اصلی غذاهای کم کالری را تشکیل‌داده و به‌همین دلیل بسیار مهم است. مخصوصا زمانی که مسئله مشکلات شکمی به‌میان می‌آید.

خواص کدو سبز برای نقرس

ویتامین C هنوز هم توجهات را به خودش جلب‌می‌کند. یک مطالعه، مصرف ویتامین C را به کاهش خطر نقرس در مردان ربط‌داد. ویتامین C، این ویژگی را به‌دلیل پایین‌آوردن سطح اسید اوریک سرم از طریق فرآیندی به نام اثر اوریکوسوریک دارد. این ویتامین، فقط از نقرس جلوگیری‌نمی‌کند بلکه از بیماری‌های دیگر مربوط به اوره نیز جلوگیری‌می‌کند. همچنین می‌توانید برای تکمیل درمان نقرس یا درصورتی که درمان‌تان پاسخ‌نمی‌دهد، کدو سبز مصرف‌کنید. و درمورد مقدار مصرف ویتامین C در این مورد، با پزشک خود مشورت‌کنید. گنجاندن کدو سبز در رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از نقرس کمک‌کند. و این کار بسیار آسان است زیرا طعم ملایم کدو با بیشتر دستورات غذایی به‌خوبی ترکیب‌می‌شود. اگرچه نقرس معمولا مردان بالای ۴۰ سال یا افرادی که دارای سابقه بیماری در خانواده هستند را مبتلا‌می‌کند، اما هرزمانی ممکن است اتفاق‌بیفتد. برای هرکسی. نقرس به‌دلیل تشکیل بیش‌ازحد اسیداوریک در بدن به‌وجودمی‌آید که باعث تجمع این اسید در بافت‌ها به‌صورت کریستال‌های سوزن‌شکل می‌شود. اما نگران‌نباشید- جدا از مصرف کدو سبز و غذاهای سرشار از ویتامین C، نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب می‌تواند از نقرس جلوگیری‌کند.

خواص کدو سبز برای پروستات

زمانی که به سلامت مردان می‌رسیم، کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که نباید نادیده گرفته‌شود. اما، افراد کمی می‌دانند که فیتونوترینت‌های موجود در آن بسیار برای پروستات مفیدند. کاروتونئید موجود در کدو سبز، با کاهش خطر سرطان پروستات نیز در ارتباط است. دیدیم که کدو سبز سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C است. بر اساس یک مطالعه، هر دوی این ماده مغذی، با درمان سرطان پروستات ارتباط مثبت دارند. ویتامین C آسیب اکسیداتیو DNA را کاهش‌داده و رشد و توانایی سلول‌های سرطان پروستات را سرکوب‌می‌کند. کدو دارای لوتئین نیز هست. بر اساس مطالعه منتشرشده توسط دانشگاه سان‌فرانسیسکو کالیفرنیا، لوتئین با سرطان پروستات ارتباط عکس دارد. فیبر رژیمی به مواد سرطان‌زا می‌چسبد و آنها را از بدن دفع‌می‌کند. همچنین، توانایی جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات را نیز دارد. فیتونوترینت‌ها از سلول‌ها دربرابر آسیب محافظت‌می‌کنند. هر دوی این ترکیبات سالم در کدو سبز فراوانند و آن را به سلاحی قوی برای مبارزه با سرطان پروستات تبدیل‌می‌کنند.

کدو سبز ،کدو سبز در بارداری،کدو سبز و دیابت،کدو سبز خام یا پخته

کدو سبز و کاهش وزن

کدو سبز حاوی بیش از 95 درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند. کدو سبز همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر 100 گرم آن فقط حدود 25 کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

مضرات کدو سبز

گوشت کدو زود هضم است ولی خوردن آن برای کسانی که طبع سرد داشته یا در مناطق سرد زندگی می کنند خوب نیست٬ زیرا ایجاد نفخ، سنگینی، و درد معده می کند. اگر این افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما باید آن را با ادویه های گرم مانند خردل، سیر٬ فلفل و نعناع میل نمایند. کدوسبز برای کسانی که دل درد و نفخ روده دارند مفید نیست و موجب بی حسی معده و روده می گردد.

خواص کدو سبز برای فشار خون بالا

اگر طول یک خیابان را به‌طور تصادفی طی‌کنید و هر شخصی که اول می‌بینید را انتخاب‌کنید، این احتمال وجود دارد که دارای فشارخون بالا باشد. اگر از ما بپرسید، فشار خون، چیزی فراتر از مسئله ذهنی است. ما بر هرچیزی که در زندگی، باعث‌شده فشارخون می‌شود، تاکیدمی‌کنیم. اما اگر کدو سبز را در کنار خود داشته‌باشیم، پس هنوز فرصت داریم. کدو سبز به‌دلیل سرشار بودن از پتاسیم، یکی از غذاهای مهم برای مبارزه با پرفشاری خون است. تعجب‌می‌کنید اگر بگوییم کدو سبز، پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد. پتاسیم یک وازواکتیو است، یعنی می‌تواند بر قطر رگ‌های خونی و همچنین فشارخون اثر بگذارد. در مطالعه‌ای در لندن، مکمل پتاسیم به کاهش سطح فشار خون ارتباط داده‌شد. اگرچه این مطالعه درباره نتایج متناقض مناسب بودن پتاسیم خوراکی است، اما پتاسیم هیچ‌وقت سطح فشارخون را بالانبرده‌ است. بنابراین می‌تواند بدون ترس مصرف شود. بر اساس مطالعه دیگری در نیو اورلئان، مصرف پتاسیم برای مبارزه با پرفشاری خون، اجباری است، به‌ویژه زمانی‌که فرد قادر به کاهش مصرف سدیم خود نیست. علاوه‌بر کنترل فشارخون، پتاسیم، طپش قلب را پایین‌آورده و اثرات مضر سدیم را مهارمی‌کند. بر اساس مجله National Academy، مصرف به‌اندازه پتاسیم برای بزگسالان، ۴.۷ گرم در روز است. بر اساس سازمان سلامت جهانی، این مقدار پتاسیم، بیشترین تاثیر را بر سطح فشارخون دارد. به‌هرحال، این مقدار، ممکن است بسته به وضعیت سلامتی در هر فرد، متغیر باشد. بنابراین، برای جزییات بیشتر با پزشک‌تان مشورت‌کنید. پس، چرا پتاسیم اینقدر در مسئله کاهش فشار خون مهم است؟ زیرا این ماده مغذی، یکی از الکترولیت‌های بدن انسان است. این ماده باید به نسبت ۲ به ۱ با سدیم در تعادل باشد. سدیم غذاهای بی‌ارزشی که ما هرروز باعلاقه مصرف‌می‌کنیم، بیشتر از پتاسیم است. به همین دلیل است که این غذاها بیشتر از هر غذای دیگری باعث فشارخون می‌شوند. کدو سبز، منبع خوبی از پتاسیم است. یک میوه متوسط، ۵۱۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد که برابر با ۱۱% نیاز روزانه است.

جوانسازی با خوردن کدو سبز

امروزه، مسئله ضدپیری، یک بازار بزرگ است. یک صنعت یک میلیارد دلاری. اما اگر شما کدو سبز در آشپزخانه دارید، خیلی نیاز نیست که به این بازار روی بیاورید. کدو سبز، منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زئاگزانتین است. این دو کاروتنوئید، دارای خواص ضدپیری قوی هستند. این‌ها از سلول‌های پوست و بدن دربرابر رادیکال‌های آزاد محافظت‌می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس می‌شوند. همچنین، لوتئین و زئاگزانتین، پوست را شفاف کرده و سلامت آن را افزایش‌می‌دهند. در یک مطالعه، چنین دریافت‌شد که لوتئین از ازبین‌رفتن سلول و آسیب غشا جلوگیری‌می‌کند. همچنین، لوتئین دارای خواص فوتوپروتکتیو است که از پوست دربرابر آسیب اشعه‌های ماواء بنفش محافظت‌می‌کند. کدو سبز سرشار از بتاکاروتن نیز هست که کمبود آن باعث افزایش خطر مرگ در مردان می‌شود. ریبوفلاوین موجود در کدو سبز، سلامت پوست، مو، ناخن و غشای سلولی را حفظ‌می‌کند. ریبوفلاوین، با تقویت عملکرد عضلانی و جلوگیری از کاهش حافظه مربوط به سن و دیگر وضعیت‌ها مانند آلزایمر، فرآیند پیری را کندمی‌کند. در یک مطالعه، چنین یافت‌شد که ریبوفلاوین، عمر کرم‌های میوه را افزایش‌می‌دهد- که نشان‌دهنده وجود همین احتمال در انسان است. همان‌گونه که دیدیم، کدو سبز سرشار از ویتامین C است. بر اساس مطالعه‌ای در کره جنوبی، این ویتامین، پیری را در سلول‌های قلب انسان کندمی‌کند. همچنین، ویتامین C، در مقادیر بالایی در لایه‌های پوست یافت‌می‌شود، که مقدار آن به‌دلیل افزایش سن کاهش‌می‌یابد. بنابراین، مصرف ویتامین C، راهی منطقی برای کاهش علائم پیری است.

خواص کدو سبز برای استخوان و دندان

سبزیجات سبز و میوه‌ها مانند کدو سبز، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها را افزایش‌می‌دهند. لوتئین و زئاگزانتین موجود در کدو سبز، استخوان‌ها و دندان‌ها را قوی‌می‌کند. به‌علاوه، این‌ها سلول‌های خون را نیز تقویت‌می‌کنند. کدو سبز حاوی ویتامین K نیز هست که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. منیزیم، ماده مغذی دیگری است که در کدو سبز به‌وفور یافت‌می‌شود. بیشتر منیزیم بدن در استخوان‌ها وجوددارد که باعث ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی می‌شود.همچنین منیزیم، درکنار کلسیم باعث افزایش تراکم عضله می‌شود. فولات موجود در کدو سبز نیز از استخوان‌ها محافظت‌می‌کند. بتاکاروتن نیز همینطور. مطالعات نشان‌می‌دهند که بدن، بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل‌می‌کند که در رشد استخوان نقش‌دارد. کدو سبز، حاوی مواد شیمیایی گیاهی مانند ایندول است که باتوجه به موسسه سرطان راتگرز نیوجرسی، قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها را حفظ‌می‌کند. نتایج مشابهی نیز توسط گروه سلامت عمومی کالیفرنیا منتشر شد.

خواص کدو سبز در بارداری

سبزیجات سبز تیره، برای دوره بارداری ضروری هستند و کدو سبز نیز یکی از آن‌هاست. در نه ماهه بارداری، مصرف کدو سبز، ویتامین‌های B کمپلکس را برای بدن تامین‌می‌کند که سطح انرژی و خلق‌وخو را حفظ‌می‌کند. کدو سبز، سرشاز از اسیدفولیک است که باعث کاهش خطر نواقص مادرزادی خاص مانند اسپینا بیفیدا ( ستون فقرات نوزاد به‌شکل مطلوب رشدنمی‌کند) و آنانسفالی ( نبود بخش اصلی مغز) می‌شود. بر اساس یک مطالعه کانادایی، بیش از ۵۰ کشور که مواد غذایی اصلی خود را با اسیدفولیک غنی کرده‌اند، با کاهش قابل‌توجهی از نقص لوله عصبی جنین در زنان باردار مواجه شدند. یک دلیل دیگر مفیدبودن فولات برای زنان باردار، توانایی آن در تولید سلول‌های قرمز خون در بدن است. فولات، از این طریق، خطر مشکلات رشد جنین را در دوران بارداری کاهش‌می‌دهد. باید به‌خاطر داشته‌باشیم که مصرف اسیدفولیک (یا فولات)، قبل از بارداری یا در طول سه‌ماهه اول بهترین تاثیر را دارد. زیرا زنان در دوره بارداری، به اسیدفولیک اضافی احتیاج‌دارند، بنابراین توصیه‌می‌شود که مکمل اسیدفولیک نیز مصرف‌کنند. مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک برای زنان باردار توصیه‌می‌شود. دلیل دیگر مفیدبودن کدو سبز در دوران بارداری، محتوای منیزیم آن است. بر اساس یک مطالعه ایتالیایی، منیزیم برای زنان با خطر بالای ژستوسیز (مسمومیت بارداری) یا زایمان زودرس بسیار مهم است.

خواص کدو سبز برای نوزادان و کودکان

اسهال، یک مشکل شایع میان کودکان بالاتر از یک سال است. بله، داروهایی وجوددارد. اما تغییرات رژیم غذایی نیز می‌تواند کمک‌‌کند. غذاهای ملایم در این مورد مفیدند. کدوسبز پوست‌کنده می‌تواند معجزه‌کند. کدوسبز له‌شده می‌تواند افزودنی خوبی برای رژیم نوزادتان باشد. چون طعم این کدو، ملایم است ( و همچنین سرشار از مواد مغذی است)، نوزادتان می‌تواند به‌راحتی آن را مصرف‌کند. و اینجا یک نکته وجوددارد- هرگز درهنگام خوردن کدو، نوزاد را تنها نگذارید. قطعات را کوچک‌کنید. از غذاهایی که ممکن است بچه‌ها را خفه‌کند اجتناب‌کنید- این شامل هر غذایی که جویدنش سخت است، می‌شود. نیازی نیست درمورد تاثیرات منفی سیگار بر زنان باردار صحبت‌کنیم. اما چه‌می‌شود اگر زنی قبل از بارداری، برای مدت زیادی سیگاری بوده‌باشد و بخواهد ترک‌کند؟ بر اساس مطالعه‌ای در پورتلند، مصرف ویتامین C از مشکلات ریوی در نوزادان زنان سیگاری جلوگیری‌می‌کند. کدو سبز، به‌دلیل سرشار بودن از ویتامین C، می‌تواند در این مورد مفید باشد. این به این معنا نیست که سیگارکشیدن در دوران بارداری بی‌اشکال است. اصلا به این معنا نیست. اما درموردی که ترک سیگار بیشتر از سیگارکشیدن بر زن باردار تاثیربگذارد، این می‌تواند یک گزینه باشد.

بهترین روش مصرف کدو سبز

بهترین روش مصرف کدو سبز به صورت خام و بخارپز شده است که اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید آن را با آب هویج مخلوط کرده و میل کنید. کدو را باید به صورت شسته نشده در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد، در این صورت تا هفت روز می‌توان آن را نگهداری کرد.

بیشتر بخوانید : تخمه کدو ♥ کدو حلواییبادمجانپیازفلفل دلمه ای

خاکشیر

خاکشیر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خاکشیر صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.شربت خاکشیر بیشترین استفاده ای است که ما از خاکشیر می کنیم .بهتر است بدانید که این گیاه خواص درمانی زیادی دارد.

خواص خاکشیر

در واقع این گیاه از نظر طب قدیم ایران گرم و تر می باشد.این گیاه خاصیت التیام دهنده ای زخم و جراحات را دارد.درواقع  جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنانگی مفید است.بهتر است بدانید خاکشیر ادرار آور می باشد..گفتنی است که  خاکشیر تب‌ بُر است.قابل ذکر است که خاکشیر برای دفع کرم مفید است. التهاب کلیه را برطرف می‌کند.این گیاه سرخک و مخملک را مداوا می‌کند.در واقع  این گیاه صدا را باز می‌کند و برای گرفتگی صدا مفید است .

خاکشیر،خواص خاکشیر

 برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از این گیاه استفاده کنید.در واقع  از گلها و برگهای گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.بهتر است بدانید که سنگ کلیه را دفع می‌کند. برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد.جالب است بدانید برای برطرف کردن جوشهای صورت که بعلت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشقغذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا بمدت دو هفته آن را میل میل کنید تا جوشها از بین برود.

توجه داشته باشید:

بهتر است بدانید بعضی از افراد هنگامیکه این گیاه را می‌‌خورند ممکن است سردرد بگیرند اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا میل کنند.

خاکشیر را چگونه مصرف کنیم ؟

می توانید آن را بشویید . سپس به همراه کمی شکر یا نبات در یک لیوان آب سرد بریزید و میل کنید.

خواص خاکشیر را بشناسید

1.زخم‌ها و جراحات را التیام می‌بخشد.

2.در رفع اسهال روده و خونی و از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می‌توان استفاده نماید.

3.بهتر است بدانید دانه‌های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر هستند.

4.در واقع ملین و خنک کننده با آب سرد است.

خاکشیر،خواص خاکشیر

5.جالب است بدانید بذر آن بر میزان شهوت و میل جنسی می‌افزاید و اشتها را باز می‌کند.

6.گفتنی است که تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌ها برطرف می‌ کند.

7.خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌گردد. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، شکر مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.

8.در واقع گرفتگی ادرار را برطرف می‌سازد و فربه‌کننده است.

9.دل مالش و دل ضعفه را از بین می‌برد.

10.قابل ذکر است که برای رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید و موثر است.

11.برای اسهال ساده کودکان شیرخوار اثر دارد.

12.در واقع به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.

13.اگر با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق می‌کند.

14.خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.

15.روی ور‌م‌های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایید.

16.بهتر است از دانه‌های این گیاه به عنوان پادزهر به نحو زیر می‌توان استفاده کرد؛

پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را نیم‌گرم به مسموم بخورانید. به این صورت، قی آورده

و ایجاد تهوع می‌نماید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید تا قی بند آید.

خاکشیر،خواص خاکشیر

17.بزرگسالان اغلب دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار 10 تا 20 گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط

و برای چند روز متوالی می‌نوشند.

18.برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار می‌توان مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر پاک کرده را در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم به هم

بزنند تا خاکشی بو داده شود و سپس کمی آب و عسل به آن افزوده هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری از آن را به کودک بخورانند.

فصل تابستان که می‌رسد بازار مصرف خاکشیر و شربت آبلیمو هم داغ می‌شود. خاکشیر از زمان‌های گذشته کاربرد داشته است و بهترین

کاربرد آن به خاطر خاصیت ضدعفونی‌کننده‌اش می‌باشد و برای ناراحتی‌های روده مثل اسهال یا حتی یبوست مفید می باشد.

این گیاه را به صورت خیس کرده استفاده می‌کنند و در موارد جراحات و تب‌های زیاد بسیار موثر است و همچنین بو داده آن اسهال‌های سخت را

درمان می‌نماید.این گیاه التهاب کلیه را رفع می‌کند. برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از این گیاه استفاده کنید.

خاکشیر،خواص خاکشیر

این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفید بوده و کهیر و التهابات پوستی را از بین می‌برد. از گل‌ها و برگ‌های این گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده نمود.برای رفع کردن جوش‌های صورت که به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با ۲ قاشق غذاخوری این گیاه مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت ۲ هفته میل شود تا جوش‌ها از بین بروند. از خواص فوق العاده این گیاه استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : کاسنی در بارداری ♥ کندر چیست ♥ میخک هندی

دندان درد

دندان درد

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان,دندان درد شدید,دندان درد بعد از پرکردن,دندان درد به انگلیسی,دندان درد در دوران بارداری,دندان درد نوزاد,دندان درد عصبی چیست,دندان درد عصبی,درد دندان عصبی کشی شده,درمان دندان درد عصبی,علایم دندان درد عصبی

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد دندان درد و راههای تسکین ان صحبت کنیم .امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.در هنگام دندان‌ درد، قبل از هر کاری باید علت آن را یافت. دندان‌دردها انواع و دلایل مختلفی دارند. مثلاً التهاب ناحیه پالپ دندان می تواند در اثر عوامل زیر باشد؛ پوسیدگی و یا کرم‌خوردگی دندان، ترک خوردگی، عقب رفتن لثه‌ها، آبسه پری اپیکال، آفت و یا زخم بر روی لثه، سینوزیت، ورم لثه‌ای که در اطراف دندان در حال رشد است، رشد دندان‌ها و بارداری.

تسکین دندان درد

برای تسکین دندان درد؛ گذاشتن پنبه‌ای با کمی روغن میخک در پشت دندان، قرار دادن پنبه‌ای روی دندان که آغشته به مخلوطی از سس زنجبیل و فلفل باشد. محلول آب نمک(در هنگام عفونت)، مصرف دم‌کرده‌ی نعناع، استفاده از آب اکسیژنه(در هنگام دندان درد به همراه بدمزگی دهان و تب، با تجویز پزشک)، استفاده از یخ(به عقیده‌ی گذشتگان وقتی یخی بین انگشت سبابه و شست قرار گیرد، اعصاب انگشت پیغام سرما را به مغز و سپس برای آرام شدن درد به دندان می‌رسد.)، چکاندن چند قطره از عصاره‌ی وانیل بر روی محل درد، جویدن سیر، استفاده از صمغ‌مر(بصورتیکه یک قاشق چای خوری از پودر مر در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه جوشانده و سپس خنک شود و برای هر بار استفاده، یک قاشق چای خوری از این دارو در یک فنجان آب ریخته و 5 تا 6 بار در روز غرغره شود.)، شستن دندان با محلول 30 قطره اسانس نعنا با یک چهارم لیوان آب بصورت سه بار در روز، استفاده از لیمو ترش، گذاشتن پیاز خورد شده روی دندان و مصرف کنجد.(باید توجه داشت که برای بهبود دندان‌درد در کودکان، از برخی از این راه‌ها باید تنها تا هنگام رساندن وی به مطب دندان‌پزشک استفاده کرد.)اگر دندان درد بصورت ضربانی باشد، دندان در هنگام جویدن غذا و یا تماس با اجسام خارجی تیر بکشد و حساسیت در دندان و یا نواحی اطراف آن بوجود آمده باشد، بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند.با رعایت سلامت دهان و دندان می‌توان از بروز این درد جلوگیری کرد. مثل؛ مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان، مراجعه به دندان‌پزشک به تعداد دفعات لازم برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و مصرف خوراکی‌های مفید و مناسب.

پوسیدگی دندان

حفره‌های دندانی حفره‌های کوچکی هستند که روی دندان‌ها ایجاد شده و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. پوسیدگی دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع باکتری و پلاکت‌ها اتفاق می‌افتد. البته گاهی نیز به دلیل کمبود موادمعدنی در رژیم غذایی ممکن است دندان دچار پوسیدگی بشود. اغلب تصور می‌شود که برای برطرف‌کردن پوسیدگی دندان و درمان آن باید فقط به دندان‌پزشک مراجعه کرد اما گاهی می‌توان این مشکل را با درمان‌های خانگی و مواد طبیعی برطرف نمود.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

توجه به پوسیدگی دندانها

ممکن است افراد بالغ متوجه تغییرات در دندان‌های خود بشوند اما کودکان این توانایی را ندارند و متوجه وجود حفره و یا پوسیدگی در دندان خود نمی‌شوند. بنابراین وظیفه والدین است که هر چندوقت یک‌بار دندان‌های کودک خود را بررسی کنند و در صورت نیاز، به دندان‌پزشک مراجعه نمایند. به جز مشاهده حفره که نشانه بارز پوسیدگی دندان محسوب می‌شود، عامل دیگری نیز برای تشخیص پوسیدگی دندان وجود دارد و آن رسوبات سیاه رنگی هستند که به سختی به دندان چسبیده و جدا نمی‌شوند و باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می‌شوند. گاهی با وجود تلاش برای رعایت بهداشت دهان و دندان و به دلایل دیگر از جمله رژیم غذایی نامناسب، فرد دچار پوسیدگی دندان و نهایتا ایجاد حفره در دندان می‌شود. در اینجا قصد داریم شما را با راه‌کارهای طبیعی و ساده آشنا کنیم تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید و دندان‌های خود را در بهترین حالت حفظ کنید.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها با فلوراید

فلوراید برای دندان‌ها بسیار مفید است. از آنجایی که کمبود مواد‌معدنی در رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها شود، استفاده از فلوراید برای رساندن مواد معدنی به دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها توصیه می‌شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها با ترکیب پودر کلسیم و منیزیم

مقداری پودر کلسیم و منیزیم را با یکدیگر ترکیب کنید و دهان خود را با آن شستشو دهید. این کار دو مزیت دارد: اول این که این مواد، مواد‌معدنی مورد نیاز دندان شما را تامین می‌کنند و دوم؛ این ترکیب محیط دهان شما را قلیایی کرده و از باقی ماندن اسید روی دندان‌های شما جلوگیری می کند.

مصرف کره و روغن جگر ماهی

روغن موجود در کره و روغن جگر ماهی سرشار از ویتامین A، D و K هستند که به بهداشت دهان و دندان کمک فراوانی می‌نمایند. می‌توانید از هر یک از این منابع به طور جداگانه استفاده کنید و یا کپسول‌های حاوی هر دو ماده را مصرف کنید.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

مصرف آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی است که از استخوان مرغ، گاو، بره و گاهی گاو میش همراه با آب فراوان تهیه می‌شود و سرشار از خاصیت است. این غذا سیستم گوارش شما را بهبود بخشیده، باعث افزایش رشد ناخن و موها می‌شود و از آنجا که منبعی غنی از کلسیم و منیزیم است، باعث ازبین‌رفتن پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

شستشوی دهان و غرغره کردن با  آب‌نمک برای درمان ددندان درد

این مورد یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای دندان‌درد است. تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای‌خوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و با آن غرغره کنید. باکتری‌های موجود در دهان در طول شب فعال می‌شوند پس حتما این توصیه قدیمی را جدی بگیرید و بعد از شام دهان خود را با محلول آب گرم و نمک شستشو دهید و غرغره کنید.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

استفاده از روغن میخک برای تسکین دندان درد

مقداری روغن میخک را با نوک انگشت به دندانی که دچار پوسیدگی شده بمالید.این کار به مقدار قابل توجهی درد ناشی از پوسیدگی و حفره دندان را تسکین می‌دهد.

شستشو با روغن نباتی برای تسکین دندان درد

روغن نباتی تا حدودی عفونت دندان را از بین برده و درد آن را تسکین می‌دهد. کافی است یک فنجان کوچک را پر از روغن نباتی کرده و دهان خود را به مدت 1 دقیقه با آن شستشو دهید و سپس آن را به بیرون تف کنید.

مراقبت صحیح از دندان ها

مهم‌‌ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها، مراقبت صحیح و درست از آن‌هاست. دو مرتبه مسواک‌زدن در طول شبانه روز و شستشوی دهان با محلول‌های حاوی فلوراید در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد. این کار باعث ازبین‌رفتن باکتری‌های دهان و پلاک دندان می‌شود و بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات دندان است.

استفاده از خردل

سنگ نمک و خردل از اجزای ثابت آشپزخانه های هندی هستند و تقریبا هر روز از آن‌ها در پخت‌وپز استفاده می‌شود. 2 قاشق روغن خردل را با نمک مخلوط کنید و ترکیب را به طور مرتب به دندان‌های خود بمالید. 3 تا 5 دقیقه صبر کنید و بعد دهان را بشوئید.

درمان با لیمو

لیمو سرشار از ویتامین ث است. جویدن یک تکه لیمو باکتری‌های مضر موجود در دهان را ازبین می‌برد و درد دندان را تسکین می‌دهد. این یکی از ساده‌ترین راه‌‌های درمان خانگی پوسیدگی دندان است.

گندم

گندم با داشتن خواص ضدباکتریایی، از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند. با مصرف آب گندم علاوه بر ازبین‌بردن باکتری‌های موجود در دهان، درد ناشی از پوسیدگی دندان نیز تسکین می‌یابد.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

سیر

سیر ماده‌ای پر خاصیت است که در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود اما کمتر کسی حاضر به خوردن سیر خام می‌شود. سیر سرشار از خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و خوردن آن علاوه بر ازبین‌بردن باکتری‌های دهان، باعث تسکین درد دندان ها نیز می‌شود.

چای

مصرف چای علاوه بر ازبین‌بردن پلاک دندان، از رشد باکتری‌های دهان نیز جلوگیری می‌کند اما نه هر چایی! چای سیاه و چای سبز بیشترین تاثیر را در این مورد دارند.

روغن درخت چای

مصرف روغن درخت چای تاثیر بسزایی در ازبین‌بردن پوسیدگی دندان و تسکین درد دارد. کافی است مقداری روغن درخت چای را به دندان‌های خود مالیده و با نوک انگشت ماساژ دهید. و بعد دهان را با آب‌گرم شستشو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا از شر پوسیدگی و باکتری رها شده و دهانی تمیز و دندان‌هایی سالم داشته باشید.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

جویدن آدامس

آدامس جویدن راهی معجزه‌آسا برای حفظ سلامت دهان و دندان‌هاست. جویدن آدامس باعث استحکام بیشتر دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود و علاوه بر این، باقی‌‌مانده مواد غذایی را از لابلای دندان‌ها بیرون کشیده و هم‌زمان باعث ترشح بیشتر بزاق و در نتیجه پاکیزگی و سلامت محیط دهان می‌شود.

  • مصرف فیبرها در رژیم غذایی روزانه

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر از جمله سبزیجات، باعث کاهش پلاک دندان و در نتیجه جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. از جمله این مواد می‌توان به کلم پیچ، کلم بروکلی، خیار، گل کلم، گوجه فرنگی، کاهو، تربچه و … اشاره کرد.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

روغن اورگانو یا پونه کوهی

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن اورگانو یا پونه کوهی تاثیر زیادی در ازبین‌بردن پوسیدگی دندان دارد. کافی است مقداری روغن اورگانو را با کمی نمک ترکیب کنید و مانند خمیردندان، برای مسواک‌زدن از آن استفاده کنید. بهتر است از این ترکیب یک بار در روز استفاده کنید تا دهان و دندان‌های سالمی داشته باشید. البته کمی طول می‌کشد تا طعم و بوی این روغن کاملا برطرف شود.

استفاده از عصاره‌ها

 یکی از راه‌های تقریبا پر هزینه اما موثر برای درمان پوسیدگی دندان استفاده از عصاره‌های خالص و طبیعی است که از جمله این مواد می توان به عصاره وانیل اشاره کرد که البته کمی گران‌قیمت است. برخی پزشکان استفاده از عصاره وانیل و بادام را جای‌گزینی مناسب برای درمان پوسیدگی دندان ها می‌دانند. اسانس خالص وانیل تا حد زیادی درد ناشی از پوسیدگی دندان را تسکین می‌دهد.

دندان درد,دندان درد عصبی,دندان درد در بارداری,دندان درد کودکان 6 ساله,دندان درد کودکان

نکاتی کلیدی درمورد دندان درد

کمى از خشک تاجریزی را در سر چپق یا پیپ یا سر قلیان بریزید و آتش بزنید و دود آن را پاى دندان نگه دارید. دندان دردى که از گرمى و حرارت باشد ساکت مى‏شود.عاقرقرحا در معالجه امراضی نظیر لقوه و فلج و رعشه و کزاز و سستی و لکنت زبان و سینه درد و دندان درد و درد مفاصل و سیاتیک و استسقاء و تقویت باء سرد مزاجان و اسهال و مدر(بول- حیض- شیر- عرق) و تب های موذی به کار برده می شود و معالج استگفتنی است که گرد طباشیر برای استحکام دندان و سوختگی با آتش نافع و در ترکیب با سکنجبین برای برطرف کردن ناراحتی های روانی و دلتنگی مفید و انفیه آن با روغن بنفشه برای تقویت بینایی مجرب است.لازم به ذکر است که مداومت آن مضر باء و مصلح آن عسل و مصطکی است و گویند برای ریه مضرمی باشد که مصلح آن صبر یا عناب است ولی در سرد مزاجان مصلح آن با زعفران تعدیل می گردد.لازم به ذکر است که استنشاق دود دانه های زنیان در حال سوختن برای درمان دندان درد موثر و نافع است.گفتنی است که روزی ۳ بار غرغره با جوشانده این گیاه و کمی نمک دندان درد را رفعمی کند.

بیشتر بخوانید : آبسه دندان چیست ♥ سفیدی دندان با پوست موز ♥ پوسیدگی دندان جلوعفونت دندان کشیده شده

فشار خون بالا

فشار خون بالا

فشار خون بالا,فشار خون بالا چند است,فشار خون بالا در بارداری,فشار خون بالا و درمان آن,فشار خون بالا چیست,فشار خون بالا و سرگیجه,فشار خون بالا و سردرد,فشار خون بالا در جوانان,فشار خون بالا و پایین,فشار خون بالا چه ضرری دارد,علت فشار خون بالا در چند درصد افراد نامشخص است,فشار خون بالا در بارداری چند است,فشار خون بالا در بارداری,درمان فشار خون بالا در بارداری

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا  

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد فشار خون بالا صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بسیاری از افراد تا زمانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی و سکته می‌شوند از وجود این بیماری مرموز در خود بی اطلاعند. پس همین حالا مراقب فشار خون خود باشید و با رعایت چند نکته ساده از بروز بسیاری از حوادث پس از آن جلوگیری کنید:

غذاهای مفید برای فشار خون بالا

موادی مثل طالبی و ماست و کشمش دارای پتاسیم بالایی هستند. پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند. مطالعه‌ای روی 2600 مورد‌ آزمایشی نشان داد که خوردن 2000 میلی‌گرم پتاسیم در روز باعث کاهش فشارخون تا 4 میلی‌متر جیوه در مدت 5 هفته می‌شود، شما می‌توانید این مقدار را از طریق خوردن یک سیب‌زمینی پخته شده، یک موز بزرگ و 230 میلی‌گرم شیر به دست آورید.

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا

راه های درمان فشار خون بالا

پرتقال بخورید.تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بالاترین سطح خونی ویتامین c را مصرف می‌کردند دارای کمترین میزان فشارخون بودند. محققان معتقدند ویتامین C به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند شما می‌توانید میزان توصیه شده ویتامین C یعنی 60 میلی‌گرم در روز را با خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات به خصوص کلم بروکلی، انواع فلفل‌ها و مرکبات تامین کنید.استرس خود را کنترل کنید.از ملاقات با افرادی که شما را دچار استرس می‌کند دوری کنید. شیوه های کنترل استرس را بیاموزید و برای کاهش استرس حتما روزانه ورزش کنید. پیاده روی یکی از بهترین روش ها برای کنترل استرس است. آخر هفته را طوری برنامه‌ریزی کنید که با اعضای خانواده به کوه و پارک بروید.سیر را در رژیم غذایی تان بگنجانید.خوردن یک یا دو حبه سیر در روز یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای پایین آوردن فشارخون است. استفاده از سیر بسیار سریع خود را نشان می‌دهد و کاهش فشارخون اغلب بین 1 تا 3 ماه اتفاق می‌افتد.غذاهایی مصرف کنید که چربی های اشباع آن کم باشد. از مصرف زیاد نمک در پخت و پز و غذا خودداری کنید.پرهیز از غذاهای شور.از نوشیدن الکل حتما اجتناب کنید. از روغن های امگا سه به جای روغن های جامد استفاده کنید ماهی بهترین منبع امگا سه است اسیدهای چرب امگا سه در ماهی، رگ‌های خونی را قابل ارتجاع نگه می‌دارند. طی تحقیقات مشخص شد افرادی که زیاد ماهی می‌خوردند و در کنار آن /کیلوگرم هم وزن کم کردند.

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا

 

فشار خون بالا چند است

فشار خون بالا چند است؟ admin 41a88e4ae29aaf4de1c8abd81674d6f3 فشار خون با میزان خونی که توسط قلب پمپ می شود و مقدار مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون تعریف می شود. هرچه میزان خون بیشتری توسط قلب پمپ شود و هرچه شریان ها باریک تر و تنگ تر باشند فشار خون بالاتر است. معمولاً فشار خون بالا بعد از سال های طولانی زندگی ایجاد می شود و در نهایت تقریباً همه به آن مبتلا خواهند شد. خوشبختانه فشار خون بالا را می توان به آسانی تشخیص داد و بعد از این که فرد متوجه شد دچار فشارخون بالا است می تواند با پزشک خود در جهت کنترل آن همکاری کند .فشار خون طبیعی برابر است با 120 روی 80 میلی متر جیوه. فشار خون ماکزیمم (سیستولیک) ، فشار خون در زمانی که قلب در حال انقباض بوده و خون را با شدت درون رگها پمپ می کند. این فشار معمولا در حدود 120 میلی متر جیوه می باشد. اگر به طور مزمن، فشار سیستولی فردی بزرگسال بیشتر از 140 میلی‌متر و فشار خون سیستولی بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه باشد به آن فشار خون بالا اطلاق می‌شود. پرفشاری خون به دو گروه طبقه‌بندی می‌شود؛ پرفشاری اولیه و پرفشاری ثانویه. فشار خون مینی مم(دیاستولیک) ، فشار خون در زمانی که قلب در حال انبساط است و خون سیاهرگی در حال برگشت به قلب می باشد . این فشار معمولا در حدود 80 میلی متر جیوه می باشد.

 

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا در بارداری

از ماه ششم بارداری حجم خون زن باردار حدود ۲۵/۱ لیتر افزایش می‌یابد. قلب برای پمپاژ این خون اضافه متحمل فعالیت بیشتری می‌شود و دمای بدن از حد طبیعی بالاتر می‌رود. مقدارخون برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به جنین و دفع مواد زاید زیاد شده است. در این ‌مقطع زمانی هورمون پروژسترون دیواره رگ‌ها را کمی شل می‌کند و در نتیجه فشار خون خانم در اواسط بارداری کاهش می‌یابد و مادر احساس ضعف می‌‌کند؛ اما این تغییر در هفته‌های آخر بارداری برطرف شده و فشار خون به سطوح عادی بازمی‌گردد. حال اگر در طول بارداری فشار خون‌تان از حدودی که برای شما انتظار می‌رود بالاتر باشد و در چند نوبت اندازه‌گیری بالا بماند، متخصص زنان معالج شما مجبور می‌شود با دقت بیشتری بر وضعیت شما نظارت داشته باشد. اگر قبل از باردارشدن دچار افزایش فشار خون بوده‌اید متخصص معالج برای‌تان قرص‌های فشاری تجویز می‌کند که با مصرف آنها فشار خون‌تان در حدود طبیعی باقی می‌ماند و آسیبی به خود یا فرزندتان نمی‌رسد.

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا

بیشتر افراد داری فشار خون بالا هیچ نشانه ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال آن‌ها بسیار خوب است. تقریباً یک سوم افراد دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند، به همین دلیل است که شما باید معمولاً میزان فشار خون خود را چک کنید، مخصوصاً زمانی که دارای علائم خطرناک احتمالی باشید. سعی نکنید که فشارخون را خودتان تشخیص دهید. تشخیص بالینی باید توسط یک متخصص انجام شود. شماره فشار خون خود را بشناسید و تغییراتی را که برای حفظ سلامتی شما مهم است، انجام دهید. در اغلب موارد، فشار خون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی شود. بهترین شواهد نشان می دهد که فشار خون بالا، به جز در مورد بحران پرفشاری خون؛ باعث ایجاد سردرد یا خونریزی بینی نمی گردد. یک اورژانس پزشکی برای فشار خون زمانی است که شماره فشار خون 180/120 mmHg یا بالاتر است. اگر فشار خون شما غیرعادی بالا باشد و شما سردرد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناتوانی می کنید، پنج دقیقه صبر کنید و مجددا آزمایش کنید. اگر دوباره شماره فشار خون شما مجددا 180/120 mm Hg یا بالاتر باشد ، با 115 تماس بگیرید.

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا

کاهش سریع فشار خون بالا

 کاهش سریع فشار خون با دانستن نکات تخصصی روشی است که یادگیری اش به هر کسی توصیه می شود. شاید شما مبتلا به فشار خون بالا نباشید اما ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که دانستن این روش ها لازم باشد پس با ما همراه شوید. درمان های طبیعی هستند که زود مشکل شما را حل می کنند. بسیاری از عوامل باعث فشار خون بالا می شود که عبارتند از نمک بیش از حد، قند، پروتئین ناکافی  ورزش ناکافی…. که پایین آوردن فشار خون بالا کار آسانی نیست ولی این درمان سنتی و قدیمی در عرض 5 دقیقه فشار خون شمارا  پایین می آورد.هنگامی که عضلات  می گیرد استرس به وجود می آید و همین باعث می شود که رگها بگیرد. قلب خون را به بقیه نقاط بدن پمپاژ می کند زمانیکه فشار خون بالا می رود  پمپاژ قلب ضعیف انجام می شود.

درمان فشار خون بالا , فشار خون بالا , علائم فشار خون بالا , علت فشار خون بالا , عوارض فشار خون بالا

علل فشار خون بالا

بی تحرکی

سیگار

اضافه وزن

داشتن رژیم غذایی دارای نمک فراوان

چربی خون و کلسترول خون بالا

سابقه خانوادگی فشار خون بالا

مصرف الکل بالا

در برخی افراد نیز علت فشار خون بالا باریک شدن شریان های کلیه یا شرایط هورمونی خاص می باشد.

درمان اورژانسی فشار خون بالا

در صورتی که احساس کردید فشار خون شما افزایش پیدا کرده است، فعالیت‌های خود را بطور کامل متوقف کرده و برای چند دقیقه یا تا زمان از بین رفتن احساس گیجی یا سر درد نفس عمیق بکشید. افزایش ناگهانی در فشار خون می‌تواند در نتیجه انجام فعالیت‌ها یا حرکت‌های شدید یا بیش از حد ایجاد شود. بنابراین در این شرایط لازم است انجام فعالیت‌ها متوقف شده و به بدن استراحت داده شود. علاوه بر این فشار خون می‌تواند در نتیجه استرس یا تشویش نیز افزایش پیدا کند. در صورتی که این شرایط علت افزایش فشار خون باشد، بهتر است دراز کشیده یا نشسته و از نفس کشیدن آرام، عمیق و همراه با آرامش برای بهبود وضعیت خود استفاده کنید. انجام این کار را تا زمانی ادامه دهید که با بهبود در علائم بیماری مواجه شوید. به همراه توجه به این توصیه‌ها برای کنترل افزایش ناگهانی فشار خون در خانه، می‌توان از داروهای کنترل فشار خون در هنگام مواجه شدن با این شرایط استفاده کرد، هر چند این داروها می‌بایست طبق توصیه پزشک مصرف شوند. در این حالت نباید هیچ دارویی به صورت خودسرانه توسط بیمار مصرف شود. به عنوان یک توصیه برای اطمینان از مناسب بودن روش درمان انتخابی می‌توان به مطب پزشک مراجعه کرده و علائم بیماری را با وی در میان گذاشت. در صورت مواجه شدن با احتمال افزایش فشار خون می‌بایست دقت مناسب در ارتباط با رژیم غذایی وجود داشته باشد. به این ترتیب لازم است از مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم همچون مواد غذایی فرآوری یا کنسرو شده خودداری شود. این شرایط به معنی این است که بیمار دیگر نمی‌تواند چیپس‌های شور در خانه مصرف نموده و می‌بایست مصرف غذاهای آماده و سریع را متوقف کند. توجه داشته باشید مصرف سدیم می‌تواند تاثیر منفی بر افزایش فشار خون داشته و تلاش‌های درمانی برای کاهش فشار خون را خنثی نماید. یک روش دیگر برای کاهش سریع فشار خون مصرف آب لیمو ترش است. در ادامه با سپری شدن 6 تا 7 دقیقه، می‌توان یکی از مواد غذایی سرشار از پتاسیم زیر را مصرف کرد: 2 تا 3 عدد موز (1199 میلی‌گرم)، یک فنجان کشمش (1089 میلی‌گرم)، 2 فنجان آب پرتقال (992 میلی‌گرم)، 10 تکه زردآلوی خشک شده (407 میلی‌گرم)، آلوی خشک شده (878 میلی‌گرم) یا یک گرمک (494 میلی‌گرم). در صورتی که به این میوه‌ها دسترسی نداشتید، می‌توانید پتاسیم مورد نیاز برای بدن را از منابع گیاهی همچون سیب زمینی پخته شده (1081 میلی‌گرم)، سوپ گوجه یا گوجه خام (909 میلی‌گرم)، لوبیای لیما (955 میلی‌گرم) یا کدوی زمستانی (896 میلی‌گرم) تامین نمایید. با این وجود مراجعه به متخصص برای کنترل فشار خون و چک آپ برای سایر بیماری‌های مرتبط امری ضروری است. در صورت وجود علائم فشار خون بالا به سرعت با اورژانس تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید : مسمومیت خون با سرب ♥ خون دماغ شدن در خواب

صافی کف پا

صافی کف پا

صافی کف پا ,صافی کف پا معافیت سربازی,صافی کف پا در کودکان,صافی کف پا Rigid,صافی کف پا در کودکان,صافی کف پای کودکان,صافی کف پا معافیت سربازی 95,صافی کف پا چیست,صافی کف پا و معافیت سربازی,صافی کف پا برای معافیت سربازی,صافی کف پا معافیت سربازی 96,صافی کف پا در معافیت سربازی

صافی کف پا

توضیحاتی در مورد صافی کف پا

کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس‌های استاندارد درکف پا هستند. قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد. مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است. نرمی مفصل یا ligamentum laxity در ناحیه کف پا سبب می‌شود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود؛ همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا یا چسبیدن آن‌ها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است. به این نوع صافی کف پا، صافی انعطاف‌پذیر یا flexible می‌گویند.

درمان صافی کف پا

با انجام روش‌های توانبخشیو وتمرین‌های توصیه شده به افراد با کف پای صاف، کم شدن قوس کف پا با تقویت عضلات رفع می‌شود؛ ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته قابل اجر و بسیار مفید است، بدین صورت که کف پا به روی آن، به آرامی به جلو و عقب حرکت داده می‌شود. این حرکت پا را برای برگشتن به وضعیت صحیح کمک می‌کند. همچنین در کنار انجام تمرین‌های درمانی کفی‌های طبی نیز (خاص هر بیمار) از سوی پزشکان توصیه می‌شود. کفی‌های طبی خاص برای هر بیمار از طرف پزشک متخصص تعیین و توسط کارشناسان ارتوپدی فنی و تکنسین‌های مربوطه و از طریق قالبگیری گچی از پای بیمار و ساخت قالب پا، وامروزه استفاده از دستگاه فوت اسکن و طراحی بادیتای آن و ساخت کفی با دستگاه cnc که بر اساس نقاط فشار پا ساخته می‌شوند. بسیار مهم است که کفی طبی از روی قالب پای خود شخص یا cnc ساخته شود.

عوارض صافی کف پا

صافی کف پا می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر بروز التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی ماهیچه پشتی استخوان درشت نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی وایجاد بافت‌های مرده پوستی نابجا شود. از آنجایی که صافی کف پا بر روی نحوه قرارگیری سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد می‌تواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها و لگن شود.

آیا صافی کف پا معافیت دارد

۵ – آیا صافی کف پا معافیت دارد؟ بلی ، بر اساس ضوابط موجود در حال حاضر نوع صافی شدید کف پا با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی ناجا می تواند معاف دائم باشد.

درمان صافی کف پا با ورزش

جدا کردن پاشنه‌ها سعی کنید بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را نزدیک به هم قرار دهید. پاشنه پای خود را از زمین جدا کنید درحالی‌که پنجه شما هنوز زمین را لمس می‌کند. به‌آرامی به حالت قبل بازگشته و این حرکت را تکرار نمایید. معمولاً داشتن یک پای صاف بدان معنی است که رباط‌ها نیاز دارند تحت کشش قرار بگیرند. هنگامی که شما پای خود را تحت کشش قرار می‌دهید، رباط‌ها به حالت طبیعی نزدیک‌تر شده و دیگر هنگام راه رفتن کمتر دردناک خواهند بود. تمرین توپ تنیس یکی از بهترین تمرینات برای کاهش درد پا کمک گرفتن از توپ تنیس می‌باشد. یک توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و سعی کنید، انگشتان پای خود را به زمین برسانید. پس از چند دقیقه انجام این کار، در حالی که همچنان به‌آرامی تنفس خود را ادامه می‌دهید، توپ را به سمت انگشتان پا نزدیک کرده و این بار سعی کنید پاشنه پای خود را به زمین برسانید. پس از آن پای دیگر خود را نیز به همین سبک ورزش دهید. این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار نمایید. این ورزش به اصلاح قوس پای شما کمک خواهد نمود. اشاره با انگشتان پا یک ورزش خوب پاها این است که با انگشتان پای خود به مدت 15 ثانیه به سمت نقطه‌ای اشاره نمایید، سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کرده و این حرکت را 10 الی 15 بار تکرار نمایید. بهتر است برای انجام این تمرین هم زمان از هر دو پا استفاده نمایید. بعد از اینکه شما به‌آرامی پیشرفت کردید و صافی کف پا در شما بهبود پیدا کرد، می‌توانید از رقص باله کمک بگیرید. این رقص برای بهبود قوس پا مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف این تمرین را انجام دهید، به‌عنوان مثال می‌توانید به ایستید و یک پا را تمرین دهید و یا بنشینید و هر دو پا را هم زمان تمرین بدهید.

مشکلات صافی کف پا

یکی از شایع ‌ترین مشکلات مربوط به پا که اکثر افراد با آن دست به گریبان هستند و گاهی بدون ‌آن که از این مشکل خبر داشته باشند، سال ‌ها با آن زندگی می‌ کنند، صافی کف پا است. صافی کف پا به طور کلی، به کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی پا،صافی کف پا گفته می شود. صافی کف پا یکی از مشکلات شایع در کودکان،نوجوانان و بزرگسالان است. چنانچه صافی کف پا به موقع شناسیای شود و اقدامات لازم در جهت اصلاح و جلوگیری از تشدید آن به عمل آید؛ می توان از عوارض آن جلوگیری نمود. صافی کف پا در دراز مدت اثرات مخربی بر مفاصل پا و زانو و سایر مفاصل به جای می گذارند. علاوه بر آن زمینه آرتروز زودرس را فراهم می کند. صافی کف پا اگر یک طرفه باشد،تغییرات یک طرفه ایجاد می کند و حتی می تواند موجب کوتاهی اندام و افتادگی لگن و اسکولیوز شود.

انواع صافی کف پا

*انواع کف پای صاف از نظر شکل : 1. Pes planus : صافی کف پای ساده و خالص که شامل پایین افتادن قوس طولی _ داخلی پا بدون چرخش خارجی و انحراف پا می شود. 2. Pes valgus : شامل پای چرخیده به خارج بدون پایین افتادن قوس طولی پا می شود. 3. Pes plano _ valgus : شامل پای به خارج چرخیده با پایین افتادن قوس طولی است.

درمان صافی کف پا در طب سنتی

استفاده از این کفش‌ها و تو کفشی های مخصوص، درمان قطعی برای صافی کف پا نخواهد بود، بلکه نوعی قوس موقت برای جلوگیری از بروز خستگی و درد در این کودکان، ایجاد می‌کند‌.در دانشگاه تگزاس یک تحقیق جالب در این زمینه انجام شد؛ به این صورت که کودکان دچار صافی کف پا به ۴ گروه تقسیم شدند، به یک گروه، کفش طبی، به گروه دیگر «کفی ساده» (heel cup) و به گروه دیگر «کفی تخصصی» (UCBL) دادند و این افراد به مدت ۳ سال تحت‌نظر متخصص قرار گرفتند. نتیجه بسیار جالب بود، هر ۴ گروه شبیه هم بودند! بنابراین محققان نتیجه گرفتند که استفاده از کفش یا کفی، نقشی در درمان کف پای صاف انعطاف‌پذیر ندارد.

صافی کف پا در کودکان

یک متخصص طب‌فیزیکی و توانبخشی در همدان گفت: تا سنین پنج و 6 سالگی صاف بودن کف پای کودکان طبیعی است و نیازی به نگرانی خانواده‌ها و مراجعه به پزشک نیست. دکتر محمدرضا نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صافی کف پا اظهار کرد: صافی کف پا حالتی است که قوسی پا در آن شکل نگرفته و معمولا اگر کف پای خیس بر روی سطحی خشک قرار گیرد، کف پا تماما بر روی آن شکل می‌گیرد. وی افزود: اگر کف پای دارای قوس را خیس کرده و بر روی سطح خشک قرار دهیم، قسمت قوس آن بر روی سطح خشک شکل نمی‌گیرد.

صافی کف پا rigid

کف پای صاف به وضعیتی اطلاق میشود که در آن قوسی که در کف پا و بین پاشنه و پنجه وجود دارد کم شده و یا کاملا از بین برود. صافی کف پا در اکثر موارد نرم و قابل انعطاف است. در این موارد وقتی فرد سرپا می ایستد کف پای صاف بوده و وقتی پا را از زمین برمیدارد قوس کف پا ایجاد میشود. گاهی اوقات صافی کف پا غیر قابل انعطاف بوده که به آن صافی کف پای ریجید Rigid flat foot هم میگویند. این بیماری در یک درصد افراد جامعه وجود دارد و معمولا در سنین نوجوانی بروز میکند. بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.

علائم صافی کف پا

درد مچ پا (قسمت داخلی)، که گاهی با تورم نیز همراه است. درد پا به طور کلی درد کف پا در قسمت قوسی شکل درد عضله ساق پا زانودرد درد مفصل ران درد پشت و کمر درد قسمت پایین پا افراد دارای کف پای صاف از خشکی یک یا هر دو پا رنج می‌برند. کف یک یا هر دو پا ممکن است هنگام قرار گرفتن روی زمین کاملاً صاف شود یا قوس اندکی داشته باشد. کفش‌ها به شیوه متفاوتی ساییده می‌شوند.

علل صافی کف پا

عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس (قاپ) پا: در این عارضه هیچ قوسی در کف پا وجود ندارد، چون استخوان‌های پا به نحو مناسبی تراز و منظم نیستند. در بعضی موارد به جای قوس طبیعی قوسی معکوس (کف پای گهواره‌ای) وجود دارد. عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس (قاپ) عارضه‌ای نادر است که همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید از همان بدو تولد وجود دارد. این عارضه غالباً مرتبط با اختلال‌هایی ژنتیکی مانند سندرم دان یا دیگر اختلال‌های مادرزادی دانسته می‌شود. علت بروز صافی کف پا به دلیل این مشکل در قریب به نیمی از موارد مشخص نیست. پیوستگی قوزک پا (کف پای صاف انقباضی نازک نی): در این عارضه ارثی، دو یا چند استخوان به گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌گردند که انعطاف‌پذیری پا مختل می‌شود و قوس طبیعی از بین می‌رود. این عارضه نادر غالباً بر چند نسل یک خانواده اثر می‌گذارد. در رفتگی کناری ساب‌تالار یا صافی اکتسابی کف پا: این عارضه در فردی رخ می‌دهد که قوس کف پای‌اش در ابتدا طبیعی بوده است. هنگام دررفتگی کناری ساب‌تالار، استخوان تالوس (قاپ) قرار گرفته درون قوس کف پا از جا درمی‌آید. استخوان تالوس در رفته از جای خود به بیرون می‌لغزد و به سمت پایین و کنار می‌افتد و قوس را از بین می‌برد. این اتفاق معمولاً به یک‌باره و ناگهانی و به دلیل وارد شدن صدمه‌هایی با شدت بالا هنگام سقوط از بلندی، تصادف وسایل نقلیه موتوری یا ورزش کردن رخ می‌دهد و احتمالاً همراه با شکستگی یا آسیب‌های دیگر خواهد بود. عامل‌های خطر زیر احتمال صافی کف پا را افزایش می‌دهد: چاقی دیابت بالا رفتن سن بارداری آرتریت روماتوئید صدمه دیدن مچ یا کف پا اختلال عملکرد یا پارگی تاندون درشت نی خلفی

تشخیص صافی کف پا

چنانچه صافی کف پا با هیچ علامت یا نشانه آزاردهنده‌ای همراه نباشد، معمولاً مراجعه به پزشک یا متخصص ارتوپد برای تشخیص کف پای صاف ضرورتی ندارد. اما در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر باید به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه نمود: صاف شدن ناگهانی کف پا بروز درد کف پا، مچ یا پایین تنه بروز علائم ناخوشایندی که با پوشیدن کفش‌ حمایت کننده و اندازه پا بهبود نمی‌یابد. صاف‌تر شدن کف یک یا هر دو پا سخت (سفت) شدن کف پا احساس سنگینی و لختی در پاها اکثر پزشکان و فیزیوتراپیست های مجرب صافی کف پا را تنها با مشاهده ایستادن و راه رفتن بیمار و معاینه کف پا تشخیص می‌دهند. پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و پای او را از روبه‌رو و پشت سر نگاه می‌کند و احتمالاً از بیمار می‌خواهد تا روی نوک انگشتان بایستد تا شکل و عملکرد هر پا را در این حالت ارزیابی کند. همچنین در بعضی موارد دستور انجام پرتونگاری (اشعه ایکس)، سی.تی. اسکن (مقطع‌نگاری رایانه‌ای) یا ام.آر.آی. (تصویربردای روزنانس مغناطیسی) می‌دهد.خار پاشنه پا علاوه بر دلایل دیگر ، بر اثر صافی کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا نیز بوجود می آید ، خارپاشنه غالباً نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط‌ها و عضله‌های کف پا است، که به نوبه خود کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر (عادتی) غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد. مبتلا بودن به کف پا صاف یا افتادگی قوس را می‌توانید خودتان بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : التهاب کف پا چیست ♥ خار پاشنه چیست ♥ درد جلوی ساق پا نشانه چیست ♥ ورم پا بعد از عمل ♥ علت میخک پا ♥ بوی بد پا ناشی از چیست

درد قلب

درد قلب

درد قلب ,درد قلبی چگونه است,درد قلب و دست چپ,درد قلب نشانه چیست,درد قلب بعد از ورزش,درد قلبی,درد قلب هنگام نفس کشیدن,درد قلب ناشی از استرس,درد قلب+استرس,درد قلبی چگونه است,دردهای قلبی چگونه است,درد حمله قلبی چگونه است,درد سکته قلبی چگونه است,درد قلبی چگونه دردی است,درد بیماری قلبی چگونه است

درد قلب

توضیحاتی در مورد درد قلب

کسی که در قفسه سینه احساس درد دارد از کجا بداند درد قلبی است یا مشکلات جزیی دیگرمثل درد معده و …،چون در بسیاری از موارد درد های قفسه سینه فقط شامل دردهای قلبی نیست، و ممکن است دردهای خفیف و بی خطر باشند . در این بخش ، تکنیکی برای تشخیص درد قلبی داریم که می خوانیم و یاد می گیریم شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نوعی حس سنگینی یا درد خفیف و مبهم در سینه‌‌تان داشته باشید و بترسید که آیا این دردی که دارید از قلب‌تان است یا چیز دیگری. اگر این مشکل را دارید حتما این مطلب را با دقت بخوانید چراکه پاسخ سؤالات‌تان را می‌توانید در این مطلب پیدا کنید.

علائم درد قلب

حمله قلبی ممکن است با یک یا چند مورد از علایم زیر همراهی داشته باشد: ۱٫ تنگی نفس ۲٫ تعریق سرد ۳٫ سرگیجه و ضعف ۴٫ تهوع و استفراغ در صورتی که دردی با ماهیت گفته شده با یا بدون همراهی علایم فوق تجربه کردید، سریعا به اولین مرکز درمانی نزدیک خود مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم برای شما انجام شود.

علت درد قلب جوانان

تقریبا بیش از ۹۰ درصد دردهای سینه در افراد کمتر از ۳۵ سال، دردی غیرقلبی است و ۱۰ درصد ناشی از مشکلات قلبی است. در این حالت بیشترین مورد غیرکرونری (عروق قلبی) است که ممکن است بیماری دریچه‌ای یا درد عضلات بین دنده ای مطرح باشد. اکثر دردهای قلبی در افراد کمتر از ۳۵ سال، ارتباطی با گرفتگی رگ‌های قلبی ندارد، درد قفسه سینه و درد قلبی در این سنین ممکن است به علت بیماری مادرزادی قلبی یا پرولاپس (افتادگی) ساده دریچه قلب باشد. قوی شدن عضلات سینه در پسرها و انجام ورزش‌هایی مانند وزنه برداری، بسکتبال و یا سایر ورزش‌های دستی و بدنسازی به شکل حرفه‌ای می‌تواند عامل ایجاد درد قفسه سینه باشد.

درمان خانگی درد قلب

بسیاری از افراد نمی دانند با مصرف کمی فلفل به راحتی از وقوع سکته های قلبی جلوگیری می شود.بر اساس گفته دانشمندان فلفل قرمز تند یک داروی موثر در جهت کاهش بیماری های قلبی و عروقی است و این مکمل غذایی یک ماده شگفت انگیز محسوب می شود.دکتر کریستوفر می گوید:افرادی که دچار سکته قلبی شده اند با نوشیدن چای فلفل قرمز به صورت شگفت انگیزی این عارضه التیام می یابد و این مسئله بر پایه یک فرضیه بوده و به اثبات نرسیده است.فلفل قرمز دارای 90000 واحد اسکوویل است و این ماده از بروز سرطان جلوگیری می کند.

درمان درد قلب

زانو زدن روی تخت: در مورد درد قفسه سینه، فورا زانو بزنید در این موقعیت، سر به صورت پایین، و باسن را در هوا قرار دهید. گاز به صورت خودکار از سیستم عبور می کندنوشیدن مایعات داغ: اگر درد به دلیل گاز شکم است، یک فنجان آب داغ و یا هر نوشیدنی گرم دیگر مانند چای بنوشید. در همان لحظه مایع داغ ، گاز را از بدن شما بیرون می کند درد قفسه سینه بهتر می شود.

علت درد قلب

درد قلبی در افراد متفاوت بسته به شرایط جسمانی، بیماری های همراه مثل دیابت و آستانه تحمل درد متفاوت است، اما در اغلب افراد درد فشارنده در پشت قفسه سینه و بین دو کتف است که به بازوها انتشار پیدا می کند و اغلب همراه با احساس تنگی نفس است. درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب درد قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد و عدم پیگیری به موقع می شود. دردهای تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با فعالیت ایجاد یا بدتر شود، در یک فرد بالای ۴۰ سال حتما نیاز به بررسی دارد.

علت درد قلب چیست

درد قلبی یا آنژین صدری زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به عضله قلب کم شود. کاهش خون رسانی به عضله قلب یا همان درد قلبی به دو دلیل ممکن است ایجاد شود. ۱-اسپاسم یا انقباض رگ ( تنگ شدن موقتی شریان ­ ی کرونر). ۲-تنگی عروق کرونر در اثر رسوب چربی در دیواره عروق که به ان بیماری شریان کرونر یا CAD می گویند. روند تنگ شدن عروق اغلب بدون علامت است و ممکن است شما هیچ احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید. وقتی تنگی به حدود ۷۰-۶۰ درصد برسد عمولا شما حین فعالیت دچار درد یا انژین خواهید شد. اگر علائم مختصر و مدت آن کمتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و سپس با استراحت بطور کامل از بین برود، این درد را آنژین صدری می نامند. اگر درد بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد ممکن است در اثر اختلال خون رسانی طولانی مدت، بخشی از عضلات قلب دچار آسیب شود که به این حالت سکته قلبی می گویند. علت های ایجاد درد قلبی فراوان هستند. از شایع ترین علل درد قلبی می توان به بیماری های قلبی، گوارشی، ریوی و حمله پانیک اشاره کرد.

علت درد قلب در هنگام خواب

شخصی که به آنژین ناپایدار دچار می ‌شود، باید فورا در بخش اورژانس، مورد بررسی پزشکی قرار گیرد به خصوص اگر در خواب یا درحال استراحت به درد یا حمله قلبی دچار شود. یکی از مواردی که باعث سردرگمی در تشخیص و تعیین تکلیف بیمارانی می شود که دچار تیر کشیدن قلب هستند، هم‌خوان نبودن مابین علائم و نشانه‌های بیمار با آنچه در نوار قلب یا آنژیوگرافی یا دیگر آزمایشات است. درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب همراه با تنگی نفس، تعریق سرد و سرگیجه از نشانه‌های کمبود خون‌رسانی به قلب است. مشکل زمانی است که بیمار برای بررسی بیشتر به متخصص قلب برای تست ورزش یا آنژیوگرافی ارجاع می‌شود و نتیجه تست‌های وی منفی است. بسیاری از بیماران قلبی دچار تنگی گذرا در عروق قلب می‌شود که می‌تواند ناشی از استرس و هیجان، فعالیت و علل دیگر باشد، اما به محض رفع عامل مولد، رگ قلبی به حال طبیعی برگشته و تمامی علایم بیمار رفع می‌شود. این بیماران گاهی دارای نوار قلبی کاملا طبیعی هستند.

درد قلب چگونه است

درد قلبی یک علامت است و نه یک بیماری. این درد به صورت احساس خفگی، تنگی نفس، فشار یا گرفتگی است که اغلب مرکز آن پشت استخوان جناغ سینه‌ است و ممکن است به گلو، فک یا دست انتشار یابد. البته این درد گاهی به دنبال ورزش یا فشار روانی نیز نمود پیدا می‌کند.

درد قلب نشانه چیست

این حالت می‌تواند در اثر انقباض سرخرگ‌های کرونر ایجاد شود اما احتمال بیشتری دارد که به علت تصلب شرایین (حالتی که سرخرگ‌ها به وسیله رسوبات چربی باریک شده‌اند) روی دهد. اگر حملات درد به طور مکرر و بدون انجام فعالیت جسمی رخ دهند ممکن است یک نشانه هشدار دهنده از قریب‌الوقوع بودن حمله قلبی باشند بنابراین به درمان سریع نیاز دارند.

درد قلب و دست چپ

برخی افراد به محض اینکه دست چپشان درد می‌گیرد، گمان می‌کنند که درد دست چپ و بیماری قلبی در ارتباط هستند. هر چند که این هم یکی از دلایل درد دست چپ است، اما این درد، چه به صورت درد یک طرفه (که تنها یک دست را درگیر می‌کند) و چه به شکل درد دو طرفه (که هر دو دست را درگیر می‌کند) می‌تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد. همچنین در دست چپ می‌تواند یک عارضه حاد یا مزمن باشد. در برخی افراد، درد مقطعی است، و در برخی دیگر این درد پیشرونده و ناتوان کننده است. هر کسی ممکن است دچار درد دست چپ شود، با این حال این مشکل در بین زنانِ حدوداً چهل ساله شایع‌تر است. این درد در برخی افراد ملایم و مبهم است، در حالیکه برخی دیگر از افراد نوع برق‌آسا و شدید آن را تجربه می‌کنند. درد می‌تواند هر بخشی از دست و یا کل آن را، از نوک انگشتان گرفته تا شانه، درگیر کند.احساس ناراحتی اغلب از دو تا پنج دقیقه طول می‌کشد. همان‌طور که اشاره کردم درد ممکن است شدید باشد و همراه با احساس فشار در پشت استخوان جناغ و انتشار به دست یا فک باشد. گاهی اوقات بیماران آن را به صورت احساس سنگینی، تنگی یا سوزش توصیف می‌کنند. درد ناشی از مشکل قلبی ممکن است در سایر قسمت‌های بدن احساس شود یعنی مغز شما محرک‌های درد را با هم اشتباه می‌گیرد. در نتیجه شما به جای قفسه سینه، در حلق، فک یا دست‌ها دچار احساس ناراحتی می‌شوید.

درد قلب در کودکان

در کودکان خوشبختانه درد قلبی شایع نیست اکثر دردهای قلبی که در ناحیه قفسه سینه احساس می شود، منشأ غیر قلب دارند و از هر سنی هم می تواند شروع شود. در افراد بالغ و بزرگسالان، درد قفسه سینه دلیل عضلانی و قلبی دارد اما در کودکان، کمتر مربوط به مشکلات قلبی است. معمولا دردهای عضلانی-اسکلتی در یک ناحیه مشخص بوده و با حرکت، نفس عمیق و با فشار دست شدت درد بیشتر می شود. اغلب چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد ولی گاهی ممکن است طولانی نیز باشد، در صورتی که تب و علایم تنفسی وجود نداشته باشد، اگر با دم درد سینه بیمار تشدید پیدا کن، د احتمال علت عضلانی- اسکلتی خیلی بالا می باشد. یک فوق تخصص قلب و اطفال تاکید می کند: هنگامی که هوا رو به سردی برود، ماهیچه های اطراف قلب دچار گرفتگی می شود.

درد قلب در بارداری

درد ناحیهٔ قلب در دوران بارداری یکی از مسائل و مشکلات زنان باردار در طی این دوره است. به‌همان اندازه که رحم بزرگ‌تر می‌شود، مخصوصاً بعد از زمان ۲۰هفتگی، فشار به معده به‌طرف دیافراگم بیشتر می‌شود. محتویات معده متراکم شده و به‌طرف مری حرکت می‌کند. این امر ممکن است منجر به رفلکس اسید گردد و در نتیجه بر روی قلب زن باردار تأثیر بگذارد.

درد قلب ناشی از استرس

درد قلبی در هنگام فعالیت، پس از غذا خوردن، در هنگام استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی بیشتر می شود. توصیه می شود از فعالیت های فیزیکی و ورزش های سنگین اجتناب کرده و یک فعالیت فیزیکی سبک ( مثل پیاده روی) و مرتب داشته باشید. پس از غذا خوردن استراحت کنید و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و سعی کنید دفعات غذا خوردن خود را زیاد و حجم آن را کم کنید. از فعالیت های فیزیکی سنگین مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله و ورزش های سنگین اجتناب کنید. کشف و کنترل عوامل خطر، تشخیص زودهنگام، درمان به موقع، مصرف منظم و مرتب داروها و مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج شش کلید موثر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.این دردها اغلب با اعمالی از قبیل بلند کردن یک جسم سنگین، فعالیت جنسی یا ورزش شدید ایجاد شده و بیشتر با استراحت تسکین می‌یابد. سرمای بیش از حد یا احساساتی مانند ترس، عصبانیت، اندوه و ناامیدی شدید و همچنین خوردن یک وعده غذای سنگین می‌توانند دیگر علل مسبب درد باشند. آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است. هنگام فعالیت بدنی قلب شما که ناگزیر است فعالیت خود را افزایش دهد به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند. اگر سرخرگ‌های کرونر تغذیه کننده قلب، تنگ بوده و قادر به تامین جریان خون بیشتر و برآوردن این نیاز نباشند اعصاب قلب پیغام درد را به مغز شما ارسال می‌کنند.

درد قلب هنگام نفس کشیدن

درد قلبی که معمولا یکی دو ثانیه طول کشیده و قلب یک لحظه تیر می کشد و بلافاصله تمام می ‌شود، معمولا حمله قلبی نیستند. حملات بیمار به طور مکرر بروز کرده و باعث می شود که بیمار برای بررسی بیشتر نیمه‌های شب به اورژانس مراجعه کند. اگر چنین دردی ناشی از تیر کشیدن یا سوزش قلب یک حد و مرز قابل پیش ‌بینی داشته باشد، به آن آنژین پایدار می‌ گویند و به بیان دیگر، آنژین پایدار به این معنا است که شما خودتان بدانید که وقتی میزان فعالیت روزانه‌ تان از یک حد مشخصی بیشتر شود، به درد قفسه سینه مبتلا می ‌شوید و این درد ممکن است چند بار تکرار شود.

بیشتر بخوانید : سکته قلبی در خواب ♥ حمله قلبی چیست ♥ کلیه درد نشانه چیست